Konklusjon og konkurrenter

Phaeton skal i hovedsak konkurrere med Mercedes S-klasse, men det er vanskelig å se at ikke BMW 7-serie og Audi A8 også kommer inn i bildet.

Konklusjon og konkurrenter


Vi er litt usikre på hvor mye pris har å si i denne sammenhengen, men Phaeton koster omtrent det konkurrentene koster med fireliters V8-ere. Det vil si rundt 1,2 millioner kroner. Selv om utstyrsnivået er bra kan det likevel skli ut når du ser på hva som kan leveres om ekstrautstyr. Vi hadde ekstragreier for over 200.000 kroner på vår testbil.

Phaeton deler fordelen med firehjulsdrift og dieselmotor med Audi A8. I BMW 740 d og Mercedes S 400 CDI må du klare deg med drift på bakhjulene.

Fulltreffer?

Phaeton er langt fra noen fulltreffer. Både Mercedes og BMW ligger milevis foran på image og design, og husets egen Audi A8 er også en bil som mange faller for. Det virker nesten som Volkswagen har falt for en slags gigantomani, men at etterspørselen etter den slags forsvant med Mercedes’ forrige S-klasse, også kalt ”bundestank”. På en annen side er Volkswagen et sympatisk merke som mange vil assosieres med, og som har den desidert laveste ”hallikfaktoren” i klassen.

Tekniske data finner du på denne lenken.

Her finner du mer Volkswagen-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder