Konklusjon og konkurrenter

Mye luksus for pengene, 841.700 kroner gjør faktisk Jaguar XJ til et gunstig alternativ i luksusbilklassen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Konklusjon og konkurrenter


Nærmeste BMW 7-serie koster nesten en Mini Cooper S mer, og til tross for større motor er ikke forskjellen i ytelse avskrekkende.

En tung en

Nærmest i pris er Volkswagen Phaeton med en 3,2-liters V6 på 241 hestekrefter. Dette er en variant med trekk på forhjulene, og til tross for at den ikke trenger å bruke krefter på overføring til bakhjulene bruker den over sekundet lengre tid før det står 100 km/t på hastighetmåleren. Det er vekten som sørger for forskjellen, Phaeton veier nesten 500 kilo mer enn Jaguar XJ. Phaeton er den eneste bilen i luksusklassen som har en sammenliknbar pris, uten ekstrautstyr koster Phaeton 881.800 kroner.

I mellom

Vekten gir XJ et fortrinn, og konkurrentene bruker større maskineri i sine inngangsmodeller. Både Audi A8 og BMW 7-serie tyr til V8-motorer på godt over 3,5-liter. Prisene blir deretter, og begge har en startpris på over 1,1 millioner kroner. Verdt å nevne er at A8 også er en lett bil, til tross for firehjulsdrift og V8 veier den kun et par hundre kilo mer enn XJ.

Seks sylindre med til sammen 3,7-liters slagvolum er å finne under panseret i Mercedes-Benz S 350. 245 hestekrefter sørger for at den ikke alt for tunge bilen når 100 km/t nesten ett sekund for XJ 3,0 og den har også høyere toppfart. Prisen er 1.046.200 kroner.

Det sportslige alternativet

image: Konklusjon og konkurrenter


For under en million kroner er Jaguar XJ 3,0 Sport det sportsligste alternativet i luksusbilklassen. Den er også relativt velutstyrt, så ekstrautstyrlisten blir kort for å være i denne klassen. Med en startpris på 841.700 kroner er denne Jaguaren faktisk et prisgunstig alternativ. Vi mener at den også er et godt alternativ til konkurrentene i klassen.