Konklusjon og konkurrenter

Prisen på S4 kan virke høy ved første øyekast. Sannheten er at det er rene røverkjøpet sammenlignet med andre biler med slike ytelser.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Konklusjon og konkurrenter


Hvis du er ute etter hestekrefter, firehjulsdrift og kjøreegenskaper i rikt monn er det ikke mye å velge i hvis du skal bruke rundt en million kroner. Vi har samlet litt av hvert til sammenligning.

Mercedes-Benz C 32 AMG

Vi har kjørt C 32 AMG både som sedan og stasjonsvogn. C32 AMG er ikke på langt nær så sportslig som S4, og den har heller ikke firehjulsdrift. Den appellerer nok likevel til noe av det samme publikumet. Kompressormotoren har 354 hestekrefter og sterk nok i lange baner. C 32 T AMG koster 984.00 kroner som stasjonsvogn plasserer seg rett ved siden av Audi S4.

Test av Mercedes-Benz C 32 T AMG kan du lese på denne lenken.

Prøvekjøring av Mecedes-Benz C 32 AMG kan du lese på denne lenken.

BMW M3

image: Konklusjon og konkurrenter


Mye effekt og svært underholdende kjøreegenskaper kjennetegner den lille kruttønna fra BMW. Vi har testet bilen med SMG-girkasse og koste oss sjeldent mye med en M3 til disposisjon. Den koster fra 954.000 kroner og finnes bare som kupe og kabriolet. M3 finnes ikke med firehjulsdrift og trenger det ikke heller.

Test av BMW M3 kan du lese om på denne lenken.

Volvo V70R

image: Konklusjon og konkurrenter


Dette er grom-modellen i V70-programmet. Den har en femsylindret turbomotor med 300 hestekrefter. Det er en ting som er dumt med denne bilen og det er at utgaven med automatgir har 50 newtonmeter mindre enn den med manuelt gir. Det gjør dessverre at ytelsene på automatvarianten forvinner ut fra bakspeilet ganske fort. V70R er like rask fra 0 til 100 med manuelt gir som S4 er med automat, 5,9 sekunder. I tillegg koster den da snaue 200.000 kroner mindre.

Det nærmeste vi kommer en test av V70R er en test av Volvo S60R. Den kan du lese om på denne lenken.

Porsche 911 Carrera 4

image: Konklusjon og konkurrenter


Sportsbilen over aller sportsbiler mener nok mange. Vi har testet Porsche 911 Carrera 4 med automatgir og 320 hestekrefter. Den går som et olja lyn og firehjulsdriften og automatgiret gjør den lettkjørt og brukervennlig. Den koster en del mer enn en Audi S4, men hvis man ikke absolutt må kjøre rundt i ”varebil” er jo en kupe lekkert det også. Prisen på Porschen starter på 1.190.000 med firehjulsdrift, men med manuelt gir.

Test av Porsche 911 Carrera 4 kan du lese på denne lenken.

Subaru Impreza WRX Sti

image: Konklusjon og konkurrenter


Hvis verken form eller farge har noen betydning er Subaru WRX Sti bilen du skal ha. Utseendet er høyst diskutabelt, men den koster halvparten ev en S4 og går bedre. 0 til 100 går unna på 5,5 sekunder og kjøreegenskapene er slik de skal være.

Test av Subaru Impreza WRX Sti kan du lese på denne lenken.

Konklusjon

Audi S4 er en bil som imponerer. Motor, kjøreegenskaper, finish og utstråling er i et kapittel for seg. Vi falt for motoren, utseendet, finish og kvalitetsfølelse. Den totale kjøreopplevelsen er på lang vei opp mot optimalt og bilen har fortsatt et snev av praktiske løsninger. Nesten hver og en av bilene over er i sin egen klasse, men er godt inne i hverandres domener. På hver sin måte liker vi alle disse bilen og det er helt umulig å velge en favoritt. Audi S4 føyer seg bare inn i rekken og blir enda ett valg.


Her finner du mer Audi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder