Konklusjon og konkurrenter

Subaru Legacy er en litt utradisjonell bil i mellomklassen. Konkurrentutvalget er klart preget av det.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Konklusjon og konkurrenter


Vi velger å legge vekt på konkurrenter med samme ambisjoner om gode og dynamiske kjøreegenskaper, og velger også å legge litt vekt på at Legacy kommer med firehjulsdrift.

Lignende traksjon

Mellomklassebiler med firehjulsdrift og automatgir, og en prislapp på under 350.000 kroner er det ikke alt for mange av. Cirka ingen dukker opp med ovennevnte søkekriterier, så vi må sikte litt grovere.

På 399.900 kroner dukker Mazda 6 2,3 AWD opp. Vi har ikke kjørt denne utgaven av Mazda 6 men på papiret ser den ut som en spennende modell. Firehjulsdrift og automatgir er på plass, og en større motor enn i Legacy. Til tross for at 2,3-literen yter 162 hestekrefter er den ikke særlig sprekere enn Legacy fra 0-100 km/t.

Sprekere er derimot Audi A4 1,8T Quattro, den gjør 0-100 km/t på 8,9 sekunder med manuelt gir. Prisen starter på 406.100 kroner. Er automatgir viktig faller imidlertid A4 ut, først i kombinasjon med 3-liters motor blir dette tilgjengelig og da er prisen for høy.

Høy pris er også problemet for resten av de potensielle konkurrentene. Som regel dukker firehjulsdrift opp i forbindelse med litt kraftige motorvarianter, som hos for eksempel BMW der firehjulsdrift først blir tilgjengelig med 325Xi med en startpris på 540.000 kroner. Eller Volvo V70 2,5T AWD som koster 553.900 kroner. Også Volkswagen Passat drøyer helt til 2,3 liter før de leveres med firehjulsdrift, prisen er 425.450 kroner. Passat kan imidlertid leveres billigere med firehjulsdrift i kombinasjon med dieselmotor.

Dårligere traksjon

Dårligere traksjon men i samme liga når det gjelder kjøreglede er forhjulstrekkeren Alfa Romeo Sportwagen 2,0 5TS Selespeed til 368.300 kroner. Sportwagen har et puslete bagasjerom, men er morsom å kjøre. 0-100 km/t går unna på 8,2 sekunder.

Også Ford Mondeo er en kjøreglad mellomklassebil. 13.000 kroner billigere enn Legacy er en 2,0 Ghia med automatgir. Den er velutstyrt, og har stort bagasjerom. Siden den bruker 11,8 sekunder til 100 km/t uten å være beheftet med firehjulstrekk kan den vel ikke akkurat karakteriseres som sprek. Mondeo er typisk for mellomklassekonkurrenter uten firehjulsdrift.

Konklusjon

image: Konklusjon og konkurrenter


Nye Subaru Legacy er en av mellomklassens beste kjørebiler. Til tross for at noen vil slite med sittestilling og at detaljer kunne løst annerledes er totalinntrykket svært positivt. Også prisen oppleves som fornuftig relativt til de litt spesielle behov denne bilen dekker. Trives du med biler der fokus er kjøreegenskaper bør Subaru Legacy definitivt stå på listen.

Vår store innvending er imidlertid at det ikke er mulig å få levert bilen med elektronisk stabilitetssystem, noe du selv bør ta god høyde for i en beslutningsprosess.

Store bilder finner du her.