Konklusjon og konkurrenter

En nydelig storbil med en flott motor og fantastisk girkasse til under 500.000 kroner. Har konkurrentene noe å stille opp?

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Konklusjon og konkurrenter


Som vi allerede har fortalt er E 200 Kompressor, som koster 494.500 kroner, et kupp sammenlignet med storebror E 240. Med en prisforskjell på hele 90.000 kroner er ikke vi i tvil om at vi hadde valgt kompressor-motoren fremfor V6eren.

Relativt dyr

Men hva skjer hvis vi tar med konkurrentene utenfor eget hus? Er E 200 Kompressor da fortsatt et kupp? Nei, samtlige konkurrenter er rimeligere enn Mercedesen. For eksempel nøyer Audi seg med 383.000 kroner for sin A6 1.8 5VT. Det betyr en besparelse på 110.000 kroner ved å velge Audi.

Eller gjør det egentlig det? Nei, for her må det understrekes at E-klasse er en svært godt utstyrt bil. Blant annet er automatgirkasse, CD-skifter, bi-xenon-lykter og metallic lakk standardutstyr. Skal du ha tilsvarende utstyr i A6 må du belage deg på å punge ut med relativt mange tusenlapper.

For gamle

image: Konklusjon og konkurrenter


Likevel er det ingen tvil om at A6 er en billigere bil enn E-klasse. Men det skulle også bare mangle. A6 kom allerede i 1997 og er en gammel bil som snart vil bli skiftet ut. E-klasse er fortsatt en ny bil. A6 er kort og godt ingen verdig konkurrent til nye E-klasse, verken når det kommer til komfort eller opplevd kvalitet.

Noe av det samme kan sies om Volvo S80. En fin bil, ja, men for gammel til å kunne måle seg med nye E-klasse.

Sportslig BMW

Dermed gjenstår den mest opplagte konkurrenten - nye BMW 5-serie. 520i med automatkasse koster 474.000 kroner, 20.000 kroner mindre enn E 200 Kompressor. Men med det samme utstyrsnivået som E-klasse, vil prisen bli omtrent den samme. Hvilken skal du velge?

Det er ikke mulig å gi et entydig svar på dette spørsmålet, fordi de to bilene faktisk er ganske forskjellige. Nye BMW 5-serie er mer sportslig enn E-klasse og designmessig kanskje dristigere.

Drosjesjåførenes førstevalg

image: Konklusjon og konkurrenter


Men når det kommer til komfort kan selv ikke nye 5-serie hamle opp med E-klasse. E-klasse er tung, trygg og stødig, samtidig som den svever over alle slags underlag. Støyisoleringen er usedvanlig god og den fantastiske svingradiusen sørger for at den store bilen faktisk blir lettkjørt også i byen. Det er ikke uten grunn at taxisjåfører gang på gang velger Mercedes-Benz E-klasse som arbeidsplass.

Er du imidlertid mer opptatt av sport enn komfort, er det nok sannsynlig at 5-serie vil være det beste valget for deg.

Konkurrenter: pris, motor
PrisVolumhkNm/
o/min
0-100
Mercedes-Benz E 200 Kompressor aut.493 5001 796163240/3.0009,9
Audi A6 1.8 5VTman.383 2001 781150210/1.7509,7
BMW 520i man.474 0002 171170210/3.5009,9
Volvo S80 2.0 T aut.439 9001 984180240/2.2009,8
Konkurrenter: str., forbruk
LengdeBreddeHøydeForbruk
Mercedes-Benz E 200 Kompressor aut.4821821450,87
Audi A6 1.8 5VTman.4801801450,85
BMW 520i man.4841851470,90
Volvo S80 2.0 T aut.4821831430,98
Mål i cm, forbruk i liter per mil




  • Du finner mer informasjon om E 240 Kompressor her.
  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Mercedes-Benz-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder