Konklusjon og konkurrenter

Bra motor, gode kjøregenskaper og gunstig pris, gjør at X-type Diesel hevder seg i konkurransen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Konklusjon og konkurrenter


Den billigste versjonen av X-type Diesel starter på 365.700 kroner. Mest interessant er imidlertid toppmodellen Executive som vi kjørte. Prisdifferansen er kun i overkant av 20.000 kroner og for de pengene for du blant annet skinnseter, lettmetallfelger, konstantfartholder og elektronisk klimaanlegg.

A4, 3-serie og C-klasse

Det er de tyske konkurrentene som er mest naturlig å sammenlikne med. En Audi A4 1,9 Tdi starter på 352.300 kroner, og du må regne med å bruke litt penger på ekstrautstyr. 130 hestekrefter og 285 Nm ved 1.750 o/min gir A4 omtrent de samme ytelsene som X-type. En Audi-fordel er en sekstrinns girkasse, og den kan leveres med automatgir. Det er rart at ikke X-type har sekstrinnskasse, fetter Mondeo har det.

BMW 320d er en liten favoritt hos oss. En 2-liters motor leverer hele 150 hestekrefter og et dreiemoment på 330 Nm ved 2.000 o/min. Det gjør den kvikkere enn X-type, 0-100 km/t utføres sekundet raskere og toppfarten er 15 km/t høyere. Prisen starter på 365.000 kroner, og ekstrautstyret blir ofte en stor post i totalprisen. Også 320d kan leveres med automatgir.

Mercedes-Benz C 220 CDI trenger 2,2-liters slagvolum for å hente frem 143 hestekrefter og 315 Nm ved 1.800 o/min. Det holder til at 0-100 km/t er unnagjort på 10,3 sekunder og at toppfarten blir 220 km/t. Prisen starter på 417.800 kroner. Også C 220 CDI leveres med sekstrinns manuell girkasse som standard, og det er mulig å få levert bilen med automatgir.

Mondeo

Fetter Ford Mondeo er større, har samme motor og mer utstyr, og den koster mindre. Prisen er 353.200 kroner for toppversjonen Ghia.

image: Konklusjon og konkurrenter


En annet velkjørende alternativ er Saab 9-3 2,2 Tid. 125 hestekrefter og et dreiemoment på 280 Nm ved 1.500 o/min gjør at 9-3 ikke helt holder følge med X-type. Prisen for en ribbet versjon starter på 335.000 kroner.

Konklusjon

Jaguar X-type 2.0 Diesel er riktig priset i forhold til alle målbare egenskaper, i tillegg kommer det udefinerbare pluss eller minus et så spesielt merke som Jaguar gir. Kjøreopplevelsen er blant de beste i klassen, kun slått av den dyrere BMWen.

Store bilder finner du her.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!