Konklusjon og konkurrenter

Ford Mondeo er en av de største stasjonsvognene på markedet. Ghia X-versjonen er i tillegg særdeles velutstyrt. Dermed er prisen etter vårt syn ikke noe argument mot bilen.

Publisert
Sist oppdatert
Konklusjon og konkurrenter


383.500 kroner er faktisk en ganske god pris for en enorm stasjonsvogn med en flott dieselmotor, automatgir og en hel masse utstyr. Fordi Mondeo er så lang, 480 centimeter, finnes det i praksis bare fire stasjonsvogner som er like store eller større; Audi A6 (480 cm), BMW 5-serie (481 cm), Mercedes-Benz E-klasse (484 cm) og Saab 9-5 (483 cm).

BMW og Mercedes-Benz: Altfor dyrt

Mercedesen starter på 540.000 kroner og befinner seg dermed i en helt annen prisklasse. BMW 5-serie starter på 474.000 kroner med automatgir og da får du ikke noe i nærheten av det utstyret du får i en Mondeo Ghia X.

Saab 9-5: Dyrt

Konklusjon og konkurrenter


Dermed står vi igjen med Audi A6 og Saab 9-5. Sistnevnte begynner på 377.000 kroner med bensinmotor og 396.000 kroner med diesel. Skal du ha automatgir stiger prisene til 396.000 kroner med bensinmotor og 415.000 kroner med dieselmotor. Dermed blir også Saab 9-5 ganske mye dyrere enn Mondeo Ghia X, til tross for at utstyrsnivået er langt lavere. Og hvis du sverger til dieselmotor, spikres 9-5-kisten helt igjen. Til tross for at den gamle motoren har et slagvolum på 2,2 liter, yter den kun 120 hestekrefter og 280 Nm, noe som er svakt sammenlignet med Mondeo-motoren.

Audi A6: Dyrt

Blant de store stasjonsvognene gjenstår dermed kun Audi A6, som begynner på 419.000 kroner med automatgir. Skal du ha dieselmotor, må du opp i 440.000 kroner. Avant-utgaven av A6 er riktignok en vakker bil, men vi synes ikke denne relativt gamle bilen er verdt drøye 55.000 kroner mer enn en Mondeo Ghia X. Selv om også A6 1.9 TDI Multitronic er relativt velutstyrt, kan du se langt etter Ghia X-utstyr som elektrisk regulerbare alcantara-seter.

Toyota Avensis

Konklusjon og konkurrenter


Til nå har vi kun sammenlignet med biler som holder følge med Mondeo når det kommer til størrelse. Mange vil selvsagt innvende at biler som Toyota Avensis og Volkswagen Passat er vel så aktuelle konkurrenter. Hva koster disse?

Vel, Toyota Avensis i topputstyrsnivået Executive koster 348.000 kroner med 116-hesters dieselmotor. Problemet er at denne motoren ikke kan leveres i kombinasjon med automatgir. Bensinmotoren, som yter 147 hestekrefter, kan imidlertid leveres med automatgir, men koster da 381.000 kroner, 2.500 kroner mindre enn Mondeoen. Avensis Executive er i likhet med Mondeo Ghia X svært velutstyrt, blant annet er elektrisk justerbare skinnseter standardutstyr. Men Avensis er med sine 470 centimeter lengde og 176 centimeter bredde en god del mindre enn den 181 centimeter brede Mondeo. Og er dieselmotor og automatkasse en forutseting, faller altså Avensis av lasset.

Volkswagen Passat:

Konklusjon og konkurrenter


Volkswagen Passat derimot, finnes med kombinasjonen diesel og automatgir. Med 130-hesters dieselmotor og femtrinns automatkasse koster denne 352.000 kroner i Highline-versjon. Denne er imidlertid svakere utstyrt enn Mondeo Ghia X. I tillegg er den 468 centimeter lang og 175 centimeter bred og dermed enda litt mindre enn Avensis. Kjøreegenskapene holder heller ikke følge med de vi finner i Mondeo.

Konklusjon

Vi mener Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X er et godt kjøp. Velger du denne bilen får du ikke bare masse plass og gode kjøreegenskaper, men også en av de beste dieselene på markedet, en god automatkasse og masser av utstyr. I dagens marked er det ingen andre biler som kan tilby like mye bil og utstyr til samme pris som Ford.

  • Du finner mer informasjon om stasjonsvognutgaven av Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X med automatgir her.
  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Ford-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder



  • Vi bryr oss om ditt personvern

    dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer