Konklusjon og konkurrenter

Ford Maverick 3.0L V6 kunne kanskje reddet skinnet hvis den kostet 100.000 kroner mindre. Vi skulle likt å høre begrunnelsen til den som er villig til å betale 530.000 kroner for denne bilen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Konklusjon og konkurrenter


Maverick V6 kan skilte med en høy sitteposisjon, gode seter, god bakseteplass og en tøff motor. Men interiøret er så trist, utstyrsnivået så dårlig og svakhetene så mange, at bilen etter vårt syn er fullstendig uaktuell. Når den attpå til koster så mye som den gjør, blir det hele nesten komisk.

Nå skal vi skynde oss å fortelle at det ikke er Ford-importørens skyld alene at bilen koster så latterlig mye. Årsaken er å finne i det norske avgiftssystemet, som belemrer bilen med hele 285.000 kroner i volum-, effekt- og vektavgift. I tillegg skal det betales 24 prosent merverdiavgift på bilens importpris, noe som innebærer at skattemyndighetene totalt forlanger langt over 300.000 kroner for at det skal kunne settes norske skilter på en Maverick V6.

Mye å velge blant

Men dette forandrer ikke faktum - bilen er forferdelig dyr. For eksempel får du en tipp topp utstyrt og mye, mye raskere Ford Mondeo ST220 for samme pris (540.000). Eller hva med en Volvo V70 2.5 T AWD med 210 hestekrefter og automatgir (554.000). Eller en Audi A6 Avant 2.4 quattro med tiptronic automatgir (520.000).

Dette er selvsagt ikke høye firehjulstrekkere og dermed ikke opplagte Maverick-konkurrenter. Vi tar dem likevel med for å vise hvilken prisklasse vi faktisk er oppe i.

X-Trail og Freelander

image: Konklusjon og konkurrenter


Nissan X-Trail 2.5 Elegance med automatgir er imidlertid en opplagt konkurrent. Riktignok med mindre motor og færre hester (165 hk), men nesten 100.000 kroner billigere (438.000). Land Rover Freelander 2.5 V6 er en annen utfordrer. Freelander har også sine svakheter, men har blitt tøffere etter ansiktsløftingen. Motoren leverer 177 hestekrefter og bilen er drøye 50.000 kroner billigere enn Maverick (476.000).

XL7, Santa Fe og Cherokee

Suzuki vil også ha et ord med i laget hvis du har en halv mill. å kjøpe høy firehjulstrekker for. Grand Vitara XL7 har en 2,7-liters V6-motor under panseret (173 hk) og koster 465.000 kroner. En annen mulighet er Hyundai Santa Fe, som også er utrustet med en 2,7-liter (173 hk). Santa Fe koster 452.000 kroner. Selv om motoren bare er en 2,4-liter (152 hk) og girkassen manuell, tar vi også med Jeep Cherokee 2.4 Sport som koster 453.000 kroner.

Mazda Tribute er som nevnt samme bil som Maverick, og et synlig tegn på at Mazda-importøren vet å ta seg betalt. Tribute 3.0 V6 koster hele 556.000 kroner.

Velg X-Trail

Blant disse bilene er det etter vårt syn Nissan X-Trail som peker seg ut som det beste alternativet. Motoren er riktignok ikke like rå og sitteposisjonen ikke like god. Men X-Trail er en langt mer moderne bil enn Maverick. Når prisen i tillegg er 90.000 kroner lavere, er vi ikke i tvil om hvilken bil vi hadde valgt.

  • Du finner mer informasjon om Ford Maverick 3.0L V6 XLT her.
  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Ford-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder