Konklusjon og konkurrenter

Nykommeren Ford Tourneo Connect kan gi de etablerte i klassen hard konkurranse, men Ford mangler en motorvariant som kan gjøre den billig.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Konklusjon og konkurrenter


Det er spesielt den fine dieselmotoren og den litt større størrelsen som gir Fords variant et fortrinn. Det som jobber litt mot bilen er at den er litt sjarmløs, og at prisen er litt høyere enn for konkurrentenes varianter. Prisen for Tourneo Connect sterter på 248.400 kroner for dieselvarianten, og 222.900 kroner for versjonen med 115 hestekrefters bensinmotor.

Citroen Berlingo og Peugeot Partner

Berlingo og Partner er identiske biler, det eneste som skiller er detaljer på utstyrlisten, og selvsagt merket i grillen. Også når det kommer til pris følger de hverandre tett. Begge bilene har et ekstra motoralternativ i forhold til Forden, en 1,4-liters bensinmotor på 75 hestekrefter hjelper til med en så lav startpris som 175.000 kroner, og det er kanskje den aller mest fornuftige varianten av denne typen biler.

Med 2-liters dieselmotor blir prisen på Berlingo/Partner henholdsvis 240.500 og 239.700 kroner. Motoren yter 90 hestekrefter som 1,8-literen i Tourneo Connect, men har et lavere dreiemoment på 205 Nm.

Renault Kangoo

Kangoo er kortest i klassen, men også den tilbyr bagasjeplass langt utover det normale. Den stiller også med klassens minste dieselmotor, en 1,5-liter med 65 hestekrefter og et dreiemoment på 160 Nm ved 2.000 o/min. Med den motoren begynner prisen på 193.000 kroner. Også bensinalternativet er mer moderat enn konkurrentene, største bensinmotor er en 1,6-liter med 95 hestekrefter (fra 199.900 kroner). Billigst er en 1,4-liter på med 75 hestekrefter til 179.900 kroner. Kangoo kan også leveres med firehjulsdrift og høyere bakkeklaring.

Opel Combo Tour

Også Combo Tour stiller med svakere dieselmotor enn Forden. En 1,7-liter yter 87 hestekrefter og har et dreiemoment på 165 Nm ved 1.800 o/min. Prisen blir dermed lavere, 199.500 kroner. Bensinvarianten er betydelig billigere med en startpris på 174.700 kroner. Da får du en 1,6-liter med 87 hestekrefter.

Konklusjon

image: Konklusjon og konkurrenter


Ford Tourneo Connect er så mye større enn konkurrentene at prisforskjellen kan forsvares. Vi mener denne biltypen er mest aktuell som svært billige nybiler med liten fokus på motorstyrke men desto mer på plass. Forden blir mindre aktuell fordi den ikke kan tilby en riktig billig motorvariant. Denne biltypen kan tilby uslåelig plass med priser som i småbilklassen, men de relativt kraftige motoralternativene i Forden gjør at prisforskjellen til stasjonsvogner i mellomklassen, som Mondeo, eller velutstyrte fleksibiler basert på kompaktklassen, som for eksempel Focus C-max, blir for liten.

Har du allikevel bestemt deg for å spandere på deg motorkraft, vil Tourneo Connect være et godt alternativ i klassen, men med mer plass en sjarm.

Stor bilder finner du her.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!