Konklusjon og konkurrenter

Vi mener Opel Vectra stasjonsvogn er blant de mest attraktive i klassen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Konklusjon og konkurrenter


God plass toppet med komfort er en suksessformel for biler i denne klassen, men det avgjørende er fortsatt pris. Biler i denne klassen skal ha elektronisk stabilitetssystem, og med det ekstrautstyret på plass har ikke Opel noe stasjonsvognsalternativ under 250.000 kroner. Under 300.000 kroner er det imidlertid mulig å få til en fornuftig utstyrt Vectra, mest fordi 1,8-literen er et helt greit motoralternativ i de fleste tilfeller.

Større enn de andre

Selv om Ford Mondeo kan tilby noen liter ekstra bagasjerom, er Vectra stasjonsvogn totalt sett en større bil. Vectra og Mondeo er omtrent like lange, begge er rundt ti centimeter lengre enn Toyota Avensis og Volkswagen Passat. Også når det kommer til kjøreegenskaper skiller Mondeo og Vectra seg positivt ut.

I denne klassen er det hard konkurranse, og utstyrsforskjellene er små. Avensis er den nyeste av konkurrentene, Passat er moden for utskiftning og Mondeo har nylig fått en ansiktsløftning.

De tre nevnte konkurrentene tilbyr sprekere ytelser på sammenliknbare motorer. Passaten benytter seg av en 2-liter for å oppnå 130 hestekrefter og blir med det den sprekeste, men også noe dyrere. I Mondeo og Avensis er det tatt ut henholdsvis 125 og 129 hestekrefter av en 1,8-liter og med Avensis i tet er begge disse rundt sekundet sprekere enn Vectra fra 0-100 km/t.

Mye taler for Vectra

image: Konklusjon og konkurrenter


Opel har truffet godt med nye Vectra stasjonsvogn. Den dekker de behov mange bilkjøpere har, og den gjør det på en overbevisende måte. Vi mener Vectra stasjonsvogn hører med i klassetoppen.

Store bilder finner du her.

Her finner du mer Opel-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder