Konklusjon og konkurrenter

Høy poengsum for kjøreegenskaper er så vidt nok til å holde konkurrentene unna på grunn av prisforskjell.

Publisert
Sist oppdatert
Konklusjon og konkurrenter


Vi trives godt med Cayenne. Den leverer nok komme-seg-frem-til-hytta og trekke-opp-båten til at den kan forsvare høyden og vekten. Vi liker også at Porsche viser vei med hensyn til kombinasjonen SUV og sportslighet, og at selv Cayenne med minste motoren gir kjøreglede.

Som nevnt mener vi automatgir hører med i denne klassen, og den sammenliknbare prisen på Cayenne blir da 920.000 kroner. Bilen vi hadde på test kostet 1.093.700 kroner med alt utstyr, og fortsatt manglet den fartsholder.

Nærmest

Vi mener BMW X5 3.0iA er den bilen som likner mest på Cayenne i kjøreegenskaper. Den har en treliters rekkesekser som yter 231 hestekrefter, og det er nok til at den litt lettere X5en er nesten sekundet raskere fra 0-100 km/t, og har nøyaktig samme toppfart. En Cayenne med luftfjæring (ekstrautstyr 31.500 kroner) er både sportsligere og mer komfortabel enn X5, en Cayenne uten vet vi ikke før vi har testet. Det er imidlertid så mange fordeler med luftfjæring at det bør spesifiseres på ekstrautstyrslisten. En X5 starter på 814.000 kroner, over 100.000 kroner billigere enn Cayenne. X5 er en mindre bil med mindre bagasjerom, og uten lavgir er det ikke sikkert du får båten like enkelt ut av vannet.

Fetteren

Volkswagen Touareg har veldig mye Cayenne i seg naturlig nok. Mest påfallende er det hvor spesielt stive i karosseriet disse to bilene virker. Også Touareg byr på nesten den samme kombinasjonen av tøff terrengbil og sportslig landeveis-SUV. Det er små, men viktige ting som skiller Cayenne og Touareg, blant annet har Cayennen bedre styring og bremsefølelse. Volkswagen har dessuten satt opp Touareg mer forsiktig enn Cayenne, den har mer nøytral kraftfordeling og er mer understyrt.

Porschen vinner på kjøregenskaper og Volkswagen på pris. Touareg med 3,2-liters V6 på 220 hestekrefter og automatgir starter på 762.500 kroner, og vil ferdig utstyrt fortsatt være godt over 100.000 kroner billigere enn Cayenne.

Som sagt er det ikke ofte Porsche stiller i en vanlig bilklasse med tette konkurrenter. Det er også andre utfordrere til nykommeren i SUV-klassen, men de mangler ofte litt for å kunne sammenliknes direkte. Biler som Mercedes-Benz ML 350 (910.200 kroner) og Toyota Landcruiser 4,0 GX (877.000 kroner) har terrengegenskapene og tøffheten men mangler kjøreegenskapene. M-klassen er også moden for modellskifte. Range Rover leverer både luksus og terrengegenskaper, men mangler motoralternativer som gjør den sammenlignbar med Cayenne.

Volvos XC90 T6 er sprek nok, leverer plass i massevis og koster nesten det samme som Cayenne. I en sammenlikning mangler Volvo de dynamiske kjøreegenskapene, og også tøffheten utenfor vei. Den litt mindre Lexus RX300 kjører godt, men som BMW X5 og Volvo XC90 mangler den allroundegenskapene. En RX300 Premier med luftfjæring og mye utstyr koster 771.500 kroner.

Konklusjon

Konklusjon og konkurrenter


Som allrounder er det Volkswagen Touareg som er nærmest. Om prisforskjellen kan forsvares gjennom den økte kjøregleden og særlig merkeprestisjen er opp til hver enkelt å avgjøre, vi er nesten villig til å godta prisforskjellen kun med bakgrunn i kjøregleden. Som kjørebil er BMW X5 nærmest, og der er vi mer i tvil når det kommer til avveiningen mellom kjøreglede og prisforskjell. Det rart å stå mellom en Porsche og en BMW der Porschen tilbyr bedre plass og er tøffere enten det dreier som om terreng eller stor tilhenger.

Det er imponerende av Porsche å etablere seg på toppen i en klasse de ikke tidligere har konkurrert i. For norske forhold mener vi at Cayenne er en god miks av ytelser og kjøreegenskaper, og at 3,2-literen passer godt i Norge av flere grunner enn avgiftsnivået.

Store bilder finer du her.

Mer om plass og komfort finner du i denne testen.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer