Konklusjon og konkurrenter

Saab 9-3 Aero koster 474.400 kroner og er noe av det sportligste du kan få under 500.000 kroner i mellomklassen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Konklusjon og konkurrenter


Det er den godt avgiftstilpassede motoren som sørger for det. Det er kun Audi A4 1,8 T 190 som er i nærheten med motor under to liter. Enn effektiv trinnløs automatgirkasse sørger for imponerende akselerasjon, 0-100 km/t på 7,8 sekunder, og prisen er konkurransedyktige 434.600 kroner. Dette er nok 9-3 Aeros hardeste konkurrent, og Saabens fortrinn er at den oppleves som sterkere på lave turtall. Vi mener også at den er hakket morsommere å kjøre.

Plagsom landsmann

En bil vi så vidt har kjørt, men ikke testet, er Volvo S40 T5. Med automatgir koster den litt mindre Volvoen 507.900 kroner. Den er råere enn 9-3 Aero, ut av en femsylindret 2,4-liter er det lokket ut 220 hestekrefter og 320 Nm ved 4.800 o/min.

Ferdig utstyrt vil Volvoen koste rundt 40.000 kroner mer enn 9-3 Aero, og dette er nok den bilen som ligner mest på Saaben i oppførsel og motorkarakteristikk.

BMW og Honda

512.000 kroner koster en BMW 325iA som er utstyrt med en rekkesekser som uten pustehjelp leverer 192 hestekrefter. Du får ikke kraftoverskuddet på lave turtall, men til gjengjeld får du en turtallsvillig motor i en bil som også gir mye kjøreglede.

Kjøreglede er det også å finne bak rattet i Honda Accord 2,4. I Norge selges den i Executive utgave med automatgir og da koster den 445.000 kroner. På samme måte som BMWen er det ikke all verdens med krefter på lave turtall, men toppeffekten på 190 hestekrefter gjør allikevel Hondaen til en sprek bil.

Ford og Opel

Vi plasserer Ford Mondeo ST220 svært høyt på skalaen når det kommer til mellomklassebiler som leverer kjøreglede. En fin 3-liters V6 sørger for 226 hestekrefter og et akseptabelt dreiemoment. Prisen er en god del høyere enn Saaben, med manuell 6-trinns girkasse koster den 533.900 kroner.

Saab 9-3s konsernfetter Opel Vectra GTS koster omtrent det samme som Forden, men da med automatgir. Den er ikke fullt så sportslig i kjøreegenskapene som Saaben, men en 3,2-liter på 211 hestekrefter sørger for at også den er sprek. Den er et godt eksempel på hvor my mer motorvolum du trenger for å kompensere for fraværet av turbo.

Til slutt kan vi nevne at Mercedes-Benz C 230 Kompressor dukker opp til våren i sedan og stasjonsvognutgavene, og at prisene på disse bilene kan bli interessante.

Konklusjon

image: Konklusjon og konkurrenter


Trives du med mye krefter på lavt turtall er det ingen tvil om at Saab 9-3 Aero har kvaliteter som kun Volvo S40 T5 kan overgå til lignende pris. Mye krefter på lave turtall gir gjerne en effektiv kjørestil. Konkurrenter med liknende toppeffekt er det imidlertid flere av, men selv målt mot disse mener vi Saab 9-3 hevder seg godt.

Store bilder finner du her.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!