Konklusjon og konkurrenter

Du må være entusiast for å like Freelander. Det er det mange som er også. Cirka 400 stykker kjøpte ny Freelander i både 2002 og 2003. Vi skjønner godt at noen velger bilen, men man bør være klar over at det finnes mange andre alternativer.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Konklusjon og konkurrenter


Testbilen koster 319.900 kroner i utgangspunktet. I tillegg hadde den elektrisk drevet soltak og metallic lakk som fordyrer bilen med henholdsvis 6.900 kroner og 3.800 kroner.

Konkurrenter

Konkurransen i klassen er hard og det er japanerne som regjerer fullstendig. Vi har tidligere konkludert med at de japanske bilene er best med Honda CR-V i tet, og det gjelder fortsatt. Av sterke konkurrenter finnes også Nissan X-Trail, Toyota RAV4, Subaru Forester og Mitsubishi Outlander.

Land Rover bør være en en trygg bil å eie siden den nå har tre års nybilgaranti. Det er på lik linje med japanerne bortsett fra Mitsubishi som fortsatt har fem års nybilgaranti.

Konklusjon

Prismessig er det forholdsvis likt i klassen. De fleste har en oppstartsmodell til 299.900 kroner, men i praksis koster en litt hyggelig utstyrt variant opp mot 340.000 kroner. Freelander plukker mange poeng på fremkommelighet, sjarm og personlighet, men taper mye på motor, girkasse og plass. Her er det mye å hente, og en ny modell som kombinerer Land Rover's sterke sider med flere av konkurrentenes gode egenskaper blir vel verdt å vente på.

Tekniske data finner du her.

Her finner du mer Land Rover-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder


  • Lyst til å diskutere?

    Besøk vårt debattforum!