Konklusjon og konkurrenter

Ytelsene fra 1,9-literen passer godt i nye Golfen, men vi klarer ikke helt å la oss overbevise om at den er det beste alternativet.

Publisert
Sist oppdatert
Konklusjon og konkurrenter


En av grunnene er den litt rare prisingen denne utgaven av Golf har i forhold til den mer moderne og råspreke 2-liters dieselmotoren. I kroner er forskjellen 25.000, og det kan klart være en avgjørende forskjell. Ser vi litt nærmere på prisforskjellen finner vi ut at forskjellen kun dekker avgiftsforskjellen mellom de to motoralternativene.

Med andre ord får du en mer moderne motor med 35 hestekrefter og 70 Nm mer å rutte med gratis av Volkswagen hvis du er villig til å betale avgiftene. Om det er 1,9-literen som er priset høyt eller 2-literen som er priset lavt vet vi ikke.

På tronen

Med ny Golf er det kun én ting som gjelder for Volkswagen, det er å gjenerobre tronen i kompaktklassen. Da er det Peugeot 307 og Toyota Corolla som må tuktes.

Vår testbil hadde utstyrsnivået Comfortline. Det er et pristillegg på rundt 12.000 kroner fra grunnivået Trendline, og gir deg blant annet konstantfartholder, komfortseter, regnsensor, aluminiumsfelger og midtarmlene mellom forsetene. Det vi savner spesielt utover dette er utetemperaturmåler. Skal du ha det må du legge til 1.700 kroner for kjørekomputer. Testbilens mest relevante pris er 270.650 kroner (med ESP og halvautomatisk klimaanlegg), mindre relevant er listeprisen på 261.450 kroner. Ekstrautstyr montert på testbilen var oppgradering til elektronisk klimaanalegg (2.300 kroner) og tåkelys (2.100 kroner).

Peugeot 307

De to variantene av Peugeot 307 med 2-liters dieselmotor legger seg på hver sin side av Golfen med hensyn til ytelser. En 90 hestekrefters versjon med 205 Nm ved 1.750 o/min trenger litt lengre tid på å nå 100 km/t, 12 sekunder mot Golfens 11,3 sekunder. Den sprekere 110 hestekrefters versjonen har samme dreiemoment som i Golf, 250 Nm, men er kvikkere ved bare å bruke 10 sekunder fra 0-100 km/t. I praksis oppleves imidlertid ytelsene i Golfen og den kraftigste Peugeoten som relativt like, men franskmannen lager mindre støy.

110-hesteren koster 270.700 XS/XT-utførelse, med det koster den en femtilapp mer enn Golfen. Ved å velge Golfen får du konstantfartholder, velger du Peugeot får du automatisk klimaanlegg. Versjonen av 307 med 90 hestekrefter er en god del billigere, 247.900 kroner gir deg en XS-utgave med mindre motor og litt mindre utstyr.

Toyota Corolla

Corollas svakeste punkt er at den ikke leveres med ESP i dieselversjoner. Prisene er på nivå med Golfen, den som ligger nærmest Golfen i ytelser koster 273.900 kroner. Det er en 2-liter med 116 hestekrefter som er litt kvikkere enn Golfen fra 0-100 km/t, og har det samme dreiemomentet på 250 Nm. Spesielt for Toyotaen er at dreimomenttoppen er på ett høyere turtall (2.400 o/min) enn hos konkurrentene. Ett billigere alternativ er en versjon uten intercooler. Den yter 90 hestekrefter, 215 Nm ved 2.400 o/min, og koster 247.900 kroner.

Konklusjon

Konklusjon og konkurrenter


Den nye Golfen er dyr, men 1,9 TDI-versjonen er ikke den av Golfene som er høyest priset i forhold til konkurrentene. Derfor blir ikke prisforskjellen et tungtveiende argument mot akkurat denne Golfen. Vi ville valgt Golfen, men vi ville vært svært fristet til å legge 25.000 kroner til på bordet for å få kloa i den mer moderne 2-literen med 140 hestekrefter.

Store bilder finner du her.

Mer om plass og komfort finner du i denne testen.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer