Konklusjon og konkurrenter

Volvo S40 er en flott bil, som ikke trenger å bøye hodet for tyske konkurrenter. Vi mener S40 absolutt må tas med i beregningen hvis du er på jakt etter en mellomklasse-sedan i premium-segmentet.

Publisert
Sist oppdatert
Konklusjon og konkurrenter


Vårt testeksemplar, en S40 2.4i Premium, koster hele 422.900 kroner med manuell girkasse. Skal du ha automatgir må du legge på ytterligere 19.000 kroner. Til gjengjeld er dette en svært godt utstyrt bil med en relativt kraftig motor.

Småmotorer kommer

Hvis du er villig til å vente noen måneder, kommer S40 med motorer for hvermannsen, blant annet 1,6- og 1,8-liters bensinmotorer. Sistnevnte kommer i begynnelsen av mai, og med denne 125-hesters motoren under panseret vil S40 koste 299.900 kroner, noe som er en konkurransedyktig pris.

Spennende diesel-variant

Vær også klar over at S40 vil bli tilgjengelig med en 2,0-liters dieselmotor før påske. Med denne dieselmotoren under panseret har S40 en startpris på 330.000 kroner, også dette en konkurransedyktig pris.

Tre tyskere og en svenske

Tre av de mest opplagte S40-konkurrentene kommer fra Tyskland, og heter Audi A4, BMW 3-serie og Mercedes-Benz C-klasse. Samtlige er habile og komfortable biler med gode kjøreegenskaper. Samtlige er også tilgjengelige med et bredt motorutvalg.

Konklusjon og konkurrenter


Landsmannen Saab 9-3 er en annen konkurrent. 9-3 har nylig blitt tilgjengelig med en 1,8-liters motor og inngangsprisen kunne dermed senkes fra omlag 330.000 til 300.000 kroner. Saab 9-3 er 464 centimeter lang og dermed klassens lengste. Volvo S40 er med sine 447 centimeter blant klassens korteste.

Selv om verken Lexus eller Alfa Romeo selger spesielt godt i Norge, nevner vi også Lexus IS200 og Alfa Romeo 156 som potensielle S40-konkurrenter.

To innvendinger

Nye Volvo S40 er en flott bil, og når alt kommer til alt har vi kun to innvendinger mot bilen. Det ene er den svake nybilgarantien. Mens nesten alle de norske bilimportørene nå tilbyr tre år nybilgaranti, er Volvo og BMW blant de få som avspiser deg med to år.

Det andre er den dårlige takhøyden i baksetene. Selv om heller ikke konkurrentenes bakseter oppleves som ballsaler, har undertegnede (182 cm) tross alt sluppet å bøye hodet i disse.

Kan anbefales

Konklusjon og konkurrenter


Men hvis du stoler nok på Volvo til å nøye deg med to år nybilgaranti, og hvis det stort sett er barn som vil befinne seg i baksetene, tør vi påstå at nye S40 er et godt kjøp. S40 er nyest i klassen, har det flotteste interiøret og gir den høyeste kvalitetsfølelsen. Selv om bilen ennå ikke er kollisjonstestet av Euro NCAP, antar vi at bilen er blant de sikreste i klassen.

Vi kan derfor trygt anbefale nye Volvo S40.

  • Du finner mer informasjon om Volvo S40 2.4i Premium aut. her.
  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Volvo-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder



  • Vi bryr oss om ditt personvern

    dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer