Konklusjon og konkurrenter

Astra ser tilsynelatende svært prisgunstig ut. Det er en sannhet med modifikasjoner.

Konklusjon og konkurrenter


Astra er tilgjengelig med fire utstyrsnivåer og med seks motorer. Inngangsmodellen heter Astra 1.4 Essentia og koster 189.900 kroner. Men denne er egentlig ikke så interessant. Essentia-modellene mangler for eksempel klimaanlegg og høydejusterbart forsete som er essensielt utstyr. I tillegg tilkommer det en del pynt i Enjoyvarianten.

Lav pris

Prisen på testbilen starter på 205.900 kroner som i utgangspunktet ikke høres så galt ut. Det er også en bil som, med litt god vilje, kan brukes. Vi synes derimot at en del ting hører med på en kompaktklassebil som ikke er med i den prisen. Vi regner med at de fleste vil ha en radio med CD-spiller (3.900 kroner), elektronisk styring av klimaanlegget (4.400 kroner), elektriske vindusheiser i bakdørene (2.700 kroner) og elektronisk stabilitetsprogram (ESP) (6.000 kroner). Da er vi oppe i 222.900 kroner. Noe som dermed er på nivå med konkurrentene.

Vi har da sammenlignet med Peugeot 307 1.6 XS, Toyota Corolla 1.6 Sol og VW Golf 1.6 Trendline som alle koster rundt 220.000 kroner.

Konklusjon

Astra overbeviste som en god bil kompaktklassen, men hevder seg ikke som den helt klare ener. Vi har fortsatt Golf som vår favoritt, men vi må si at marginene er små. Siden vi hadde vår store gjennomgang av kompaktklassen på TV2 hjelper deg, har Toyota Corolla vært igjennom en ansiktsløfting. Det er mulig det ville ha løftet bilen forbi Peugeot 307 i vår rangering den gang. Vi synes Astra med sitt moderne utseende, eksklusive interiør, store baksete og høye kvalitetsfølelse er tilbake i kompaktklassen og kjemper med de beste, men at i hvert fall Golf fortsatt er et hode foran.

Tekniske data finner du på denne lenken.

Her finner du mer Opel-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder