Konklusjon og konkurrenter

Mazda 6 2,3 Sport er velutstyrt og sprek nok til at konkurrentene holdes på sikker avstand.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Konklusjon og konkurrenter


Listen over standardutstyr er solid, og utstyr som skinnseter, xenonlys, fartsholder, musikkanlegg med CD-skifter og 17-tommersfelger kan fort koste over 30.000 kroner som ekstrautstyr. Bortsett fra eksosanlegget var det ikke montert ekstrautstyr på bilen vi kjørte, og prislappen på 384.900 kroner inkluderer navigasjonsanlegg. Uten navigasjonsanlegg synker prisen til 364.900 kroner.

Noen nære

Det kan argumenteres godt for at for eksempel tolitersutgaven av Honda Accord til 319.900 kroner ligger nær nok i ytelser til å kunne sammenliknes med Mazda 6 2,3. Vi mener at de skiller nok i tilgjengelig kraft til at det ikke blir en helt riktig sammenlikning, og har derfor valgt å se nærmere på bestselgere i klassen med tilsvarende motorer.

Toyota Avensis leveres med en 2,4-liter på 163 hestekrefter. Den leveres kun i kombinasjon med automatgir, og koster med 430.000 kroner - en god del mer enn Mazdaen.

Ford Mondeo 2,5 Ghia er utstyrt med en V6-motor på 170 hestekrefter. Det er nok til at den blir kvikkere i akselerasjonen og får høyere toppfart enn Mazdaen. Også Mondeo er dyrere, 419.400 kroner starter prisen på.

Volkswagen Passat er den eldste i dette selskapet, og den motoren som likner mest på alternativet i Mazda 6 er en femsylindret 2,3-liter som leverer 170 hestekrefter. Denne leveres imidlertid kun i kombinasjon med firehjulsdrift, og Highline-utgaven starter på 436.460 kroner. En 1,8-liter med turbo står også på Passat-programmet. Den kan med 150 hestekrefter og 210 Nm i dreiemoment hamle opp med Mazdaen i rene prestasjoner, men også den blir relativt mye dyrere. Startprisen er riktignok 358.300 kroner for en Highline-utgave, men med tilsvarende utstyr som i Mazdaen kryper prisen raskt over 400.000 kroner.

Konklusjon

image: Konklusjon og konkurrenter


Mazda 6 2,3 Sport er en prisgunstig pakke med det meste av komfortutstyr på plass. Til tross for gjennomsnittlige plassforhold trekker ting som kjøreegenskaper og motorytelser bilen godt over gjennomsnittet. I kombinasjon med den gode prisen mener vi Mazda 6 2,3 Sport er blant de gunstigste kjøpene i klassen.

Store bilder av Mazda 6 2,3 Sport finner du på denne lenken.

Mer om plass og komfort finner du i testen av Mazda 6 1,8 stv.

Her finner du mer Mazda-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder