Konklusjon og konkurrenter

BMW X3 2.0d er unik mulighet for ordinære lønnstakere som drømmer om en premium-SUV.

Publisert
Sist oppdatert
Konklusjon og konkurrenter
Konklusjon og konkurrenter
Konklusjon og konkurrenter
Konklusjon og konkurrenter
Konklusjon og konkurrenter
Konklusjon og konkurrenter


BMW X3 er 457 centimeter lang og 185 centimeter bred, noe som betyr at den er noe større enn storselgerne Honda CR-V og Nissan X-Trail. Innvendig oppleves den som noe mindre, men bakseteplassen er god og lasterommet brukbart. X3 er med andre ord stor nok til å gjøre jobben som familiebil.

Det viktigste på plass

X3 2.0d er i tillegg brukbart utstyrt. Riktignok mangler detaljer som belysning av sminkespeilene, separate leselys og treblink-funksjon for blinklysene. Men listen over standardutstyr omfatter viktige elementer som elektronisk klimaanlegg, elektronisk stabilitetsprogram (ESP, DSC på BMW-språk), integrert stereoanlegg, 6 kollisjonsputer, elektriske vindusheiser rund baut og kjørecomputer.

Premium

X3 kan også skryte av at den tilhører det såkalte premiumsegmentet. Premium-biler kjennetegnes blant annet ved høy kvalitetsfølelse, et krav X3 tilfredsstiller. Materialene er eksklusive og de ulike interiør-elementene pent integrert.

X3 2.0d (457x185x167) koster altså 482.000 kroner og er dermed en god del dyrere enn sine japanske konkurrenter. Men faktisk ikke sååå mye dyrere.

RAV4, X-Trail, Santa Fe og CR-V

For eksempel koster Norges mest solgte firehjulstrekker, RAV4, 346.000 kroner med dieselmotor. Når vi tar med i beregningen at RAV4 (420x174x177) er en betydelig mindre bil med en betydelig svakere motor enn X3 2.0d, fremstår ikke prisforskjellen som skandaløs.

Nissan X-Trail (446x177x168) er størrelsesmessig et mer opplagt alternativ. Med en 2,2-liters dieselmotor som yter 136 hestekrefter koster denne bilen 377.000 kroner i Sport-versjon.

Hyundai Santa Fe (450x185x176) stiller også i samme størrelsesklasse som X3. Santa Fe med 125-hesters diesel-motor koster 399.000 kroner i Executive-utførelse.

Honda CR-V (458x178x171) er foreløpig ikke tilgjengelig med dieselmotor.

Billigst i sitt segment

X3 er altså dyrere enn andre tilsvarende dimensjonerte SUVer. De nevnte konkurrenter kan imidlertid ikke påberope seg premium-stempelet.

Og sammenlignet med andre premium-SUVer blir X3 2.0d en svært billig bil. BMW X5 (467x187x172) starter som tidligere nevnt på 800.000 kroner, mens Mercedes-Benz ML (464x184x182) starter på snaue 700.000 kroner. Også Lexus RX 300 (458x181x166) har en startpris som ligger svært nært 700.000-kronersmerket.

Et godt kjøp

Den som er ute etter komfort, kan like gjerne hoppe over X3. X3 er en særdeles sportslig SUV, på godt og vondt. Den som er mer opptatt av sportslighet og kjøreegenskaper enn komfort, kan imidlertid ikke gjøre noe bedre valg enn X3. Når bilen i tillegg uten sammenligning er den rimeligste premium-SUVen på markedet, fremstår X3 2.0d som et godt kjøp.

  • Du finner mer informasjon om BMW X3 2.0d her.
  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer BMW-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder



  • Vi bryr oss om ditt personvern

    dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer