Konklusjon og konkurrenter

Vectra skal få lov til å regjere stasjonsvogntoppen til Passat og Mondeo kommer med en ny modell.

Konklusjon og konkurrenter


Vi snakker da om biler som leveres med litt ekstra sterke dieselmotorer. Toyota Avensis leveres med en fin dieselmotor, men i denne sammenheng med litt for lite krefter. Toyota har heller ikke, til mange leseres irritasjon, klart å sette automatgir på sin dieselmotor i Avensis. Som nevnt i innledningskapittelet har også noen priset seg helt ut av selskapet. Det gjelder for eksempel Renault Laguna og Citroen C5.

Større enn de andre

Mondeo kan tilby noen liter mer bagasjerom, men ikke nok til å rokke ved vår anbefaling. Vectra og Mondeo er omtrent like lange og er dermed rundt ti centimeter lengre enn Toyota Avensis og Volkswagen Passat. Når det gjelder Mazda 6 fører ikke de noen dieselvariant av 6 i Norge akkurat nå, men når det kommer vil det garantert bli en bil å regne med i dette selskapet.

I denne sammenhengen er det også verdt å nevne at både Passat og Mondeo stasjonsvogn kommer som nye modeller på slutten av 2005.

Konklusjon

Vi kan gå god for flere bra biler i denne klassen, men akkurat nå rangerer vi Vectra stasjonsvogn som en av de ypperste familiebilene i denne klassen. Når den i tillegg er tilgjengelig med denne sterke motoren og sekstrinns automatkasse begynner det å bli enkelt. Plassmessig er også Vectra stasjonsvogn en av de bilene som overbeviser. Til slutt er en oppstartspris, med automatgir og elegance-pakke, på snaue 370.000 kroner svært attraktivt.

Tekniske data finner du her.

Her finner du mer Opel-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder