Konklusjon og konkurrenter

Mitsubishi Outlander Turbo koster 22.000 kroner mer enn Subaru Forester 2.0 XT. Men det er den også verdt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Konklusjon og konkurrenter
image: Konklusjon og konkurrenter


Mitsubishi Outlander Turbo koster 427.000 kroner, mens Subaru Forester 2.0 XT kan bli din for 405.000 kroner (pluss de sure ekstrautgiftene, naturligvis). Outlander er altså 22.000 kroner dyrere enn Foresteren, noe som etter vårt syn er en forbausende liten prisforskjell. Outlander-motoren kan nemlig skilte med 202 hestekrefter, noe som alene utløser omlag 95.000 kroner i effektavgift. Foresteren slipper med sine 177 hestekrefter unna med cirka 63.000 kroner, altså 32.000 kroner mindre enn Outlanderen.

I tillegg veier Outlanderen 1.595 kilo, 155 kilo mer enn Foresteren. Dette betyr at Outlander Turbo utløser 87.000 kroner i vektavgift, mens Foresteren slipper unna med 63.000 kroner - en forskjell på 25.000 kroner.

Outlander Turbo belastes altså med 57.000 kroner mer i effekt- og vektavgift enn Forester 2.0 XT, og merkostnaden på 22.000 kroner fremstår derfor ikke som noen ågerpris.

Outlander sterkest på flere områder

Avgiftsforskjellene er selvsagt ikke avgjørende for vårt valg av Outlander fremfor Forester. Vårt valg faller på Outlander først og fremst på grunn av størrelse, plass, støydemping, kvalitetsfølelse, motorkraft, alder og nybilgaranti.

Helt ny - og fem år garanti

image: Konklusjon og konkurrenter
image: Konklusjon og konkurrenter


Outlander er nemlig en større bil enn Forester, noe som ikke bare resulterer i bedre plass men også i bedre plassfølelse. Den gode plassfølelsen resulterer i at Outlander oppleves som en mye større bil.

Fraværet av støy og ulyder bidrar til at Outlander gir en høyere kvalitetsfølelse enn Forester og den rå motorkraften bidrar til at Outlander vil kjøre fra mange sportsbiler i fleksibilitetsøvelser.

Det faktum at Outlander er en helt ny bil er også en fordel den dagen bilen skal selges. Outlander vil sannsynligvis produseres i minst fem-seks år til, mens dagens Forester snart forsvinner. Det er alltid lettere å selge en bil som fortsatt pryder utstillingsvinduer.

Mitsubishis imponerende nybilgaranti er alltid et godt argument for å velge en Mitsubishi. Når vi i tillegg snakker om en såpass heftig motorisert bil, er fem år nybilgaranti en ren gavepakke.

Mer moderne utseende

image: Konklusjon og konkurrenter


Vi skal heller ikke legge skjul på at vi mener at Outlander vinner når det kommer til design. Ikke det at vi mener at Outlander er spesielt vakker. Men fordi Outlander etter vårt syn - utvilsomt - fremstår som en langt mer moderne bil enn Forester. For å si det litt stygt kan man karakterisere Forester 2.0 XT som en ulv i 80-tallsklær.

Et lite forbehold

Mitsubishi Outlander Turbo er altså vår vinner. Et lite forbehold må vi midlertid ta. Hvis gassresponsen i alle Outlandere er så treg som det vi opplevde i vårt testeksemplar, vil dette for enhver eier oppleves som så irriterende at bilen ikke kan anbefales. Vi regner imidlertid med at manglende innkjøring og kort kjørelengde er årsaken til at vår testbil var utilgivelig treg fra gasspådrag til respons.

Du finner mye mer informasjon om de to bilene her:

  • Priser, motorer og drift
  • Utstyr
  • Sikkerhet, mål, vekt og forseter
  • Bakseter og lasterom
  • Store bilder finner du her:

  • Eksteriør: Outlander vs Forester
  • Interiør: Mitsubishi Outlander Turbo
  • Interiør: Subaru Forester 2.0 XT