Konklusjon og konkurrenter

Audi A6 er den største bilen i klassen og plass og komfort er helt klart på høyde med det beste. Effekten er også bra nok i denne basismotoren og prisen skiller seg sterkt fra en del konkurrenter.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Konklusjon og konkurrenter


Etter denne kjøringen med 2.0 Tdi står denne bilen som et godt alternativ i premium-klassen. Den er også et godt alternativ generelt til de som ser på biler i prisklassen mellom 4- og 500.000 kroner.

God pris

Vi er ikke så imponert over prisingen på biler som har litt større motorer. Det gjelder både Audi, BMW og Mercedes. Det virker da som hundretusener av kroner omtrent løper fritt. Her er det gjort en god jobb for å få til en pris som svarer godt til det du får av varer. Testbilen koster fra 428.900 kroner med manuell girkasse. En Mercedes E220 CDI (150 hk/340 Nm) koster fra 548.100 kroner, riktignok med automatgir. Både E-klasse og A6 er velutstyrte biler. En E200 CDI (122 hk/270 Nm) med noe mindre motor enn i vår testbil koster 501.200 kroner, også dette med automatgir.

BMW har ingen 5-seriemodeller med firesylindrete motorer. Billigste 5-serie med dieselmotor koster foreløpig 547.000 kroner, men da får du en rekkesekser med 177 hestekrefter og 400 Newtonmeter, riktignok med manuell girkasse. Legg merke til at det er cirka samme pris som for en E220 CDI.

Konklusjon

Den billigste A6-modellen duger for de som vil ha en luksusbil til en best mulig pris. Du må avstå fra firehjulsdrift, men trinnløs girkasse er mulig. Forbruket er lavt og farten er god i denne bilen. A6 tilbyr også god plass til fire voksne personer. Vi har svært få argumenter mot denne bilen og vi tror mange som ser på topputstyrte Toyota, Volkswagen, Ford, Opel og diverse småjeeper vil gå glipp av en topp bil hvis ikke denne kommer med i betraktningen.

Test av den sprekeste A6-modellen finner du her.

Her finner du mer Audi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder