Konklusjon og konkurrenter

Alene på grønne skilter, men V8 i SUV klassen er mer regelen enn unntaket.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Konklusjon og konkurrenter


Varebilregistrert har ikke Discovery 3 V8 noen alvorlige konkurrenter. Den er nyere, sprekere og bedre - og klart dyrest med en startpris på 672.000 kroner.

Ser vi på personbilutgaven dukker det opp et imponerende kobbel, og vi skal se nærmere på hva de som er villig til å betale rundt 1,2-millioner for en SUV kan velge blant. Spesielt for Discovery 3 er at den har den beste løsningen for tre seterader, og selv voksne vil kunne sitte i bakerste seterad.

V8-gjengen

Om kort tid vil nye Mercedes-Benz M-klasse være på plass i Norge, og den har vokst seg stor på flere måter. Nye ML 500 skremmer mer med dreiemoment på 460 Nm, enn med 306 hestekrefter. Den vil starte på 1.284.000 kroner, og du må kjøpe til litt ekstra som lavgir og luftfjæring for at den skal kunne operere utenfor asfalten. Den helt nye bilen er ganske lett med 2.100 kilo i denne sammenhengen, og en syvtrinns automatgirkasse sørger for imponerende 0-100 km/t på 6,9 sekunder.

Neste konkurrent er helt uten terrengambisjoner, men Volvo XC90 V8 er sprek og kan leveres med tre seterader. 315 hestekrefter yter 4,4-literen Volvo har utviklet i samarbeid med Yamaha, og koblet til en sekstrinns automatgirkasse gjør det Volvoen betydelig sprekere enn Discovery 3. 0-100 km/t er oppgitt til 7,2 sekunder. Også dreiemomentet er høyere, 440 Nm ved 3.900 o/min. Prisen er litt høyere, 1.215.000 kroner.

Også blottet for terrengambisjoner, men som på samme måte som svensken stiller med mulighet for tre seterader er Cadillac SRX 4,6 V8 til 1.135.000 kroner. Det er en blanding mellom stasjonsvogn og SUV, men den går voldsomt med 325 hestekrefter. 7,4 sekunder bruker den fra 0-100 km/t, og det er med en femtrinns automatgirkasse.

Heller ikke BMW har lagt noe som helst vekt på terrengegenskaper med sin X5 4,4iA til 1.209.000 kroner, men den er i dette selskapet den sprekeste med oppgitt akselerasjon fra 0-100 km/t på 7 sekunder. V8-motoren leverer nå 320 hestekrefter og 440 Nm ved 3.700 o/min, og er satt til å samarbeide med en sekstrinns automatgirkasse.

Porsche Cayenne S og Volkswagen Touareg V8 4,2 har begge terrengambisjoner. Porschen har den feteste motoren, en 4,5-liter som leverer 340 hestekrefter og 420 Nm ved 2.500 o/min. Den er blant de sprekeste med sprinttid på 7,2 sekunder, og også den klart dyreste med en prislapp på 1.350.000 kroner med sekstrinns manuell girkasse. Touaregen dukker opp med en 4,2-liter som gir den 310 hestekrefter og 410 Nm ved lave 2.000 o/min. Til tross for 2.300 kilo klarer den med sekkstrinns automatgirkasse 0-100 km/t over sekundet raskere enn Discovery 3. Touareg har startpris på 1.164.000 kroner.

Nye Jeep Grand Cherokee dukker opp til våren med en 5,7-liters V8 på 326 hestekrefter, eller en 4,7-liters V8 som nøyer seg med 227 hestekrefter.

Konklusjon

image: Konklusjon og konkurrenter


Som varebil er det ikke noe tvil, Discovery 3 er sjefen selv om den er den desiderte dyreste varebilen som befinner seg i Opplysningsrådet for veitrafikkens offisielle prisliste. Nest dyrest er samme bilen med dieselmotor som bikker over 500.000 kroner i en velutstyrt utgave. Vi tror kanskje vi hadde vurdert den som alternativ selv om varebilavgiftene hadde vært snillere mot effekt.

Det samme gjelder for personbilutgaven; det er ikke rått nok til å forsvare prisforskjellen på over 300.000 kroner til den fine dieselutgaven. Er det kun bensin som gjelder anbefaler vi å ta med Volvo XC90 V8 i vurderingen hvis det er funksjonaliteten som er viktig. Som bruksbil med terrengegenskaper hevder Discovery 3 seg som den beste, men er det sportslighet du er ute etter detter Discovery av lasset. Da er det Porsche Cayenne, Volkswagen Touareg og BMW X5 som gjelder, og de to førstnevnte blir ikke skremt av en sølepytt. Og en spennende outsider i flere disipliner er nye Mercedes-Benz M-klasse som du kan lese første prøvekjøring av i nærmeste fremtid på DinSide Motor.

Store bilder av Land Rover Discovery 3 V8

Mer om plass og komfort finner du i testen av Discovery 3 med V6-dieselmotor.

Her finner du mer Land Rover-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder