Konklusjon og konkurrenter

Mye rører på seg i småbilsegmentet for tiden, og Volkswagen så at tiden var inne til å reagere. Imidlertid er Polo, tross sine gode sider, en type småbil av en eldre generasjon enn mye av det som slippes på markedet for tiden. Er dens stilling truet?

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Konklusjon og konkurrenter
image: Konklusjon og konkurrenter
image: Konklusjon og konkurrenter
image: Konklusjon og konkurrenter


Nyeste generasjon Polo er i skuddet igjen med sitt mer dynamiske utseende, og det er fremdeles en rommelig og godt sammenskrudd småbil som trives like godt på landeveien som i byen. Det er hyggelig at Volkswagen ikke har benyttet anledningen til å jekke prisene kraftig i været. Billigste versjon av Polo, en ribbet 1,2-versjon på 55 hester, koster 141.480 kroner med tre dører og 144.360 kroner med fem. Denne får ikke engang ABS-bremser...

Dyrere med utstyr

Generelt er utstyrsnivået høyere, og følger trenden i segmentet. Radio/CD, elektriske vinduer foran og sentrallås er nå standard over alt. Når det er sagt, er Polo fortsatt høyt priset i segmentet hvis man vil ha det som i dag regnes som anstendige prestasjoner. Testbilen er et godt eksempel. Det er en Polo 1,2/65 hk Comfortline. Den integrerer standardutstyr som ESP, fjernbetjent sentrallås, seter med oppbevaringsskuffer foran og høydejustering på førersiden, samt elektriske sidespeil. Pris: 177.800 kroner. Med metallic lakk vipper man over 180.000, og vårt testeksemplar hadde i tillegg elektronisk styring av klimaanlegget - Climatronic - som fikk totalen opp i 188.000 kroner.

Vi vil alltid anbefale at man sørger for at ESP er med på listen over utstyr, også - og kanskje spesielt - i småbilkategorien. Det er heldigvis tilfelle på alle Polo-versjoner (unntatt basisversjonen på 55 hester).

Etablerte konkurrenter

Helt siden Toyota kom på markedet med Yaris har Toyota dominert småbilsegmentet, og til og med ført til at segmentet har fått en større del av markedet. En Yaris med 68-hesters én-liters motor og med fem dører koster fra 156.400 kroner. Ford Fiesta er også en rommelig småbil med gode kjøreegenskaper. Det er også Skoda Fabia, som forøvrig er basert på samme plattform som Polo. Utstyrt med respektive 70- og 65 hesters (den samme som Polo) motorer koster de heholdsvis 161.500 kroner (Fiesta 1,3 Ambiente) og 151.500 kroner (Fabia Classic 1,2 65).

Mye nytt å velge blant

Mitsubishi Colt er en småbil av siste generasjon som er på høyde med Polo på de fleste områder og som byr på mer fleksibilitet. En variant med 1,1 liters motor som yter 75 hestekrefter koster fra 149.900 kroner, og bør nevnes spesielt.

Nykommere som Renault Modus og Peugeot 1007 tilhører en ny generasjon småbiler med nye løsninger og mer fleksibilitet, og svarer på mange måter til andre behov enn Polo - til en høyere pris. Men når prisen passerer 180.000 kroner kan det for folk som har disse behov (smarte løsninger og fleksibilitet), lønne seg å undersøke hvilke praktiske og komfortmessige sider man kunne tenke seg å foretrekke fremfor visse typer komfort-utstyr for å ende opp med samme sluttsum.

Polo er på mange måter en bil for de som foretrekker det klassiske formatet, noe traust og betryggende. Volkswagen besitter fra den synsvinkelen uten tvil et godt produkt som vil kunne fortsette å hevde seg blant konkurrentene en god tid fremover.

Oversikten over pris, utstyr og tekniske data finner du her

Store bilder finner du her

Klikk her for komplett prisliste og mer generelt om priser og spesifikasjoner på de forskjellige varianter av nye Polo

Vi har tidligere omtalt plass og komfort i VW Polo: Den omtalen finner du her

Store bilder finner du her

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!