Konklusjon og konkurrenter

Hvis du er villig til å leve med en tredørs bil og har rundt 350.000 kroner til disp, er C 160 Sportcoupé et interessant alternativ.

Konklusjon og konkurrenter


To- og tredørs biler har en rekke ulemper - så også Sportcoupé. For det første mangler de selvsagt bakdører, noe som gjør adkomst til og fra baksetene til en kronglete affære. Kupeer og kombikupeer har vanligvis også svært brede dører, noe som forenkler inn- og utstigning for forsetepassasjerene, men som tar svært stor plass i garasjen og i parkeringshuset. Brede dører resulterer i at B-stolpen befinner seg langt bak føreren, noe som gir god sikt til sidene, men som gjør det strevsomt å få tak i sikkerhetsbeltene.

Kun fire passasjerer

En del biler av denne typen, deriblant Sportcoupé, er kun registrert for fire personer. Dette vil for de fleste være til å leve med i hverdagen, men vil kunne gi irriterende situasjoner de få gangene man så gjerne skulle ha fraktet fem personer. Vi regner med at det er svært få barnefamilier som vurderer tredørs biler, men understreker at montering av barnesete i baksetene samt inn- og utlasting av barn er et slit i Sportcoupé.

Easy entry

Konklusjon og konkurrenter


Mercedes-Benz har forsøkt å lage løsninger for å avhjelpe en del av de nevnte problemene. For eksempel sørger en liten arm for at det blir lettere å få tak i sikkerhetsbeltet. Og et såkalt Easy entry-system sørger for at forsetene husker innstillingene de hadde før man vippet dem frem. Likevel, den som er opptatt av at biler skal være praktiske, bør hoppe bukk over Sportcoupé.

Single mennesker og barnløse par derimot, vil kunne leve med en Sportcoupé. Og hvis valget faller på C 160 får man faktisk mye lekker bil for pengene. De fleste vi snakket med tippet at bilen vi kjørte kostet over en halv million kroner.

333.000 kroner

Men det gjør den altså ikke. C 160 Sportcoupé koster 333.000 kroner, omtrent det samme som en Toyota Avensis 2.0 Sol. For denne summen blir man eier av en bil som ikke bare skiller seg ut fra mengden og har en stor stjerne i grillen, men som også kan skilte med et typisk premium-interiør.

Høyt utstyrsnivå

Konklusjon og konkurrenter


Utstyrsnivået er også tilstrekkelig til at mange vil klare seg uten ekstrautstyr. C 160 leveres blant annet med elektronisk klimaanlegg med to soner, rattbetjent radio med CD-spiller, regnsensor, fartsholder, en svært avansert kjørecomputer, tåkelykter og elektriske vindusheiser med ett-trykk-funksjon. Sikkerheten ivaretas blant annet av ESP, seks kollisjonsputer, beltestrammere med kraftbegrensning på alle sitteplasser samt dødvinkelsone i begge sidespeil.

BMW 318Ci: 357.000 kr

C 160 Sportcoupé har egentlig få opplagte konkurrenter. Det nærmeste vi kommer er BMW 318Ci, som koster 357.000 kroner - 24.000 kroner mer. BMWen har en kraftigere motor og bedre akselerasjonstider, men er relativt uinteressant fordi den snart vil bli byttet ut med en helt ny og mye bedre arvtaker.

Audi A3 2.0 FSI: 321.000 kr

Audi TT starter på 492.000 kroner og er dermed altfor dyr til å kunne sammenlignes med vår testbil. Men den noe mindre Audi A3 fremstår som mer aktuell. A3 2.0 FSI koster 321.000 kroner, har en 150-hesters motor og klarer 0 til 100 på 9,1 sekunder. A3 er imidlertid forhjulsdrevet, mindre og noe svakere utstyrt enn Sportcoupe.

Rimelige outsidere

Konklusjon og konkurrenter


Flere premiumkonkurrenter finner vi ikke i denne prisklassen. Hvis vi tar av skylappene finner vi imidlertid en del kombikupeer med kupéaspirasjoner hos andre produsenter. Blant disse er Citroën C4 VTR, Hyundai Coupé, Opel Astra GTC og Toyota Celica. De tre første har startpriser på henholdsvis 229.000, 236.000 og 193.000 kroner, mens sistnevnte koster nøyaktig det samme som C 180 Sportcoupé.

Mer motor og fem sitteplasser

Hvis premium-opplevelse og bakhjulsdrift står høyt på agendaen, har ikke C 160 Sportcoupé andre konkurrenter enn den utgående 318Ci. Hvis man aksepterer forhjulsdrift fremstår Audi A3 som den mest opplagte konkurrenten. Velger man A3 får man mer motor for pengene og fem sitteplasser. Forskjellen i utstyr tar A3 inn i lavere bilpris. I disse dager lanseres forøvrig den ansiktsløftede tredørs-utgaven av A3, som nå har fått den samme trapes-grillen som A3 Sportback og flertallet av de andre Audi-modellene.

Konklusjon

Konklusjon og konkurrenter


Hvis det å kunne sole seg litt i glansen av sin nye bil er et viktig element når modell skal velges, mener vi at Sportcoupé er et bedre valg enn A3. Sportcoupé er nemlig en skikkelig posør-bil. Høy komfort, gode kjøreegenskaper, høy kvalitetsfølelse og bakhjulsdrift er også argumenter som taler i Sportcoupés favør.

  • Du finner mer informasjon om Mercedes-Benz C 160 Sportcoupé her.
  • Store bilder finner du her.
  • Plass og komfort fikk behørig omtale sist gang vi testet Sportcoupé. Full test av Mercedes-Benz C 200 Kompressor Sportcoupé finner du her.
  • Her finner du mer Mercedes-Benz-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder