Konklusjon og konkurrenter

Mercedes-Benz E 350 T 4Matic er en drømmebil. Men er den verdt nesten 200.000 kroner mer enn sine konkurrenter?


Vi har svært, svært lite å utsette på denne flotte stasjonsvognen. Komforten er klasseledende og motoren flott. Plassen er overdådig, kvalitetsopplevelsen utsøkt og kjøreegenskapene gode.

Gode konkurrenter

Det som kompliserer det hele, er at man kan si mange av de samme tingene også om Audi A6 3.2 FSI quattro Tiptronic og BMW 530iX Touring. De er riktignok ikke fullt så komfortable og motorsterke som E-klasse, men mer enn komfortable og sterke nok for de fleste av oss. Også de to tyske rivalene kan skilte med masse plass og svært høy kvalitetsfølelse. I tillegg har begge mer sportslige egenskaper enn E-klasse.

Store penger å spare

Det største problemet for E-klasse er imidlertid at de to konkurrentene er så mye rimeligere. Mens E 350 4Matic starter på 944.000 kroner, nøyer BMW seg med 781.000 kroner. Det er en prisforskjell på hele 163.000 kroner. Ikke nok med det, BMWen skal også klare 0 til 100 på 7,0 sekunder og er dermed på papiret noe raskere enn den Mercedesen.

Audis alternativ er faktisk enda "billigere". A6 3.2 FSI med firehjulsdrift og automatgir starter på 741.000 kroner og koster dermed 203.000 kroner mindre enn E-klasse.

Høyere avgifter

Hvorfor er E-klasse så mye dyrere enn sine konkurrenter? Vel, en del av skylden må fabrikk og importør ta på seg. Likevel er det ingen tvil om at deler av prisforskjellen kan forsvares. For det første sørger vekt, effekt og slagvolum for at E-klasse belastes med henholdsvis 66.000 og 84.000 kroner mer i engangsavgift enn Audien og BMWen.

A6 3.2 FSI vår favoritt

Vi mener likevel at Mercedes-Benz E 350 4Matic er for høyt priset. Med utsikt til å spare hele rundt 200.000 kroner er i hvert fall ikke vi i tvil om at vi hadde landet på en av rivalene. Hvilken av disse vi hadde valgt er ikke godt å si, men fornuften taler for Audi A6. Ikke bare er den billigst - den er i tillegg klassens største og romsligste bil. A6 er fortsatt en svært ny bil, med en design som det har vist seg at mange liker. Med tanke på hvor kompliserte denne typen biler er, er tre år nybilgaranti også et argument som i våre øyne bør veie tungt. BMW avspiser som kjent sine kunder med bare to års sikring mot uventede utgifter.

  • Du finner mer informasjon om Mercedes-Benz E 350 4Matic her.
  • Store bilder finner du her.
  • Plass og komfort fikk behørig omtale sist gang vi testet E-klasse stasjonsvogn. Full test av E 220 CDI T finner du her.
  • Her finner du mer Mercedes-Benz-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder