Konklusjon og konkurrenter

Har du veldig mange penger velger du A6 3.0 TDI. Hvis ikke velger du Audi A6 2.7 TDI, som fremstår som et svært godt kjøp sammenlignet med sine konkurrenter.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Konklusjon og konkurrenter


Hadde vi hatt ubegrensede midler hadde vi selvsagt valgt å bruke 718.000 på en A6 med en 3,0-liters dieselmotor under panseret. Det rå skyvet denne motoren produserer er nemlig en opplevelse 2,7-literen ikke helt klarer å leve opp til.

Hvis vi imidlertid var nødt til å gjøre økonomisk overveielser, slik de fleste mennesker er, er det liten tvil om at vi i stedet hadde landet på en A6 2.7 TDI quattro Tiptronic. Dette fordi sistnevnte koster 622.000 kroner, nesten 100.000 kroner mindre enn storebror.

57.000 kroner å spare

Hvis man først vurderer en A6 2.7 TDI, oppstår imidlertid nok et spørsmål man må ta stilling til, nemlig hvilken variant man skal velge. A6 2.7 TDI er nemlig også tilgjengelig med forhjulsdrift og manuell girkasse. Velger man dette alternativet slipper man unna med 565.000 kroner og har altså spart 57.000 kroner sammenlignet med den firehjulsdrevne utgaven.

Raskere og billigere

image: Konklusjon og konkurrenter


Hvis du er blant dem som aksepterer å gire selv, er dette absolutt et alternativ du må vurdere. Ikke bare sparer du penger, bilen din blir også nesten ett sekund raskere til 100, fordi du slipper unna automatkassens nøling ved fullt gasspådrag fra stillestående.

Tungsolgt?

Ulempen er at du mister firehjulsdriften. Firehjulsdrift gir ikke bare bedre fremdrift på vinterstid, den gir også bedre kjøreegenskaper. Hos BMW og Mercedes-Benz er det bakhjulsdrift som utgjør alternativet til firehjulsdrift. Dermed ivaretas sportsligheten. Hos Audi må man leve med forhjulsdrift, noe som av mange vil oppleves som lite tilfredsstillende i en så stor og kraftig motorisert bil. Dette kan igjen påvirke annenhåndsverdien, noe man skal ha i bakhodet hvis man velger bort quattro og Tiptronic.

Vi tror nok de fleste vil velge å bruke 57.000 kroner på firehjulsdrift og automatgir. Vi tar derfor utgangspunkt i Audi A6 Avant 2.7 quattro Tiptronic når vi skal kikke nærmere på hva konkurrentene har å by på.

Ikke xDrive i 525d

image: Konklusjon og konkurrenter


BMW har ikke på samme måte som Audi satset på firehjulsdrift og det var først i sommer at BMW introduserte firehjulsdrift i 5-serie. Det er imidlertid bare tre motoralternativer som kan fås kjøpt med Xdrive - 525Xi, 530Xi og 530Xd. Det betyr at 525d, som er den opplagte konkurrenten i dagens test, kun kan leveres med bakhjulsdrift.

BMW 530XdA: 762.000 kr

Den eneste BMW-varianten som kan utfordre dagens testbil blir dermed BMW 530XdA, som kan skilte med 218 hestekrefter, 500 Nm og 0 til 100 på sterke 7,0 sekunder. Denne bilen koster imidlertid 762.000 kroner med automatgir, 44.000 kroner mer enn en Audi A6 3.0 TDI og hele 141.000 kroner mer enn en Audi A6 2.7 TDI quattro Tiptronic. Sammenlignet med sistnevnte er dermed 530XdA overhodet ikke konkurransedyktig.

Mercedes-Benz E 280 CDI 4Matic: 786.000 kr

image: Konklusjon og konkurrenter


Også Mercedes-Benz har nylig satset videre på firehjulsdrift, noe som betyr at det nå er mulig å få 4Matic i kombinasjon med de to nye dieselmotorene 280 og 320 CDI. 280 CDI er en 3,0-liters motor som yter 190 hestekrefter og 400 Nm og som bruker 9,1 sekunder på å frakte en E-klasse stasjonsvogn opp i 100 kilometer i timen. E 280 CDI T 4Matic koster imidlertid hele 786.000 kroner - 165.000 kroner mer enn Audi A6 2.7 TDI quattro Tiptronic. Sammenlignet med denne prisen fremstår Audis alternativ som det reneste røverkjøpet.

For moro skyld kan det nevnes at selv en E 220 CDI, uten firehjulsdrift og med bare 150 hestekrefter, koster hele 606.000 kroner. Også sammenlignet med denne fremstår nevnte Audi som en gavepakke.

Konklusjon: Velg Audi

image: Konklusjon og konkurrenter


Audi A6 Avant har i praksis kun to konkurrenter; BMW 5-serie og Mercedes-Benz E-klasse. Mercedes-Benz E 280 CDI 4Matic er så høyt priset at den med en økonomisk innfallsvinkel overhodet ikke kan konkurrere med A6 Avant 2.7 TDI quattro Tiptronic. Fordi BMW 525d ikke er tilgjengelig med firehjulsdrift, har heller ikke BMW noe alternativ i samme prisklasse.
Skal man ha firehjulsdrift er det dermed ingen tvil - velg Audi.

Forhjulsdrift

Hvis man klarer seg uten firehjulsdrift er imidlertid BMWs alternativ verdt å se nærmere på. BMW 525d byr på 177 hestekrefter og 400 Nm og skal klare 0 til 100 på 8,5 sekunder. Prisen er 573.000 kroner, 8.000 kroner mer enn man må gi for en A6 2.7 TDI med forhjulsdrift og manuell girkasse.

image: Konklusjon og konkurrenter


Det som først og fremst taler til BMWs fordel er bakhjulsdriften og kjøreegenskapene. BMWs 5-serie er hakket mer sportslig enn Audi A6. På den annen side er A6 større og mer komfortabel. Mange vil også mene at Audi-interiøret er mer helhetlig og brukervennlig enn det vi finner i 5-serie.

Vi ville nok derfor også her landet på Audis alternativ, selv om dette valget fremstår som mindre klart enn det overnevnte.

  • Du finner mer informasjon om Audi A6 Avant 2.7 TDI quattro her.
  • Store bilder finner du her.
  • Plass og komfort fikk behørig omtale sist gang vi testet A6 Avant. Full test av Audi A6 Avant 3.0 TDI quattro Tiptronic finner du her.
  • Her finner du mer Audi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder