Konklusjon og konkurrenter

Toyota Verso 2.2 D-4D frister med klasseledende seteløsninger og en god pris. Men både Mazda 5 og Volkswagen Touran har farlige kort i ermet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Konklusjon og konkurrenter


Hvis målet er en lettbrukt og velutstyrt fleksibil med syv seter og kraftig dieselmotor, fremstår Verso 2.2 D-4D som et svært godt kjøp. 349.000 kroner er nemlig en god pris for fleksibil med en så kraftig motor og med så smarte bakseteløsninger. I tillegg er Verso 2.2 D-4D segmentets suverent raskeste bil.

Svært få bilmodeller kan med andre ord utfordre Verso 2.2 D-4D - men det finnes unntak.

Mazda 5 2.0 2.0 MZR-CD Touring Hashiri: 370.000 kr

Mazda 5 kan leveres med to dieselmotor-alternativer, en 121-hester og en 143-hester. Sistnevnte produserer voldsomme 360 newtonmeter og er dermed betydelig sterkere enn Verso-motoren. Med 143-hesteren under panseret koster Mazdaen 370.000 kroner i utstyrsnivå Touring Hashiri.

image: Konklusjon og konkurrenter


Denne Mazda 5-varianten koster altså 20.000 kroner mer enn Verso. Kan den forsvare et så stort prispåslag? Ja, under visse forutsetninger kan den det: Hvis størst mulig plass, skyvedører og inspirerende kjøreegenskaper er viktig for eieren. Mazda 5 er nemlig klassens største fleksibil, noe som resulterer i bedre benplass på både andre og tredje seterad enn det konkurrentene kan by på. Bilen er i tillegg den eneste i klassen som leveres med skyvedører, en løsning som tidligere var forbeholdt dem som satset på de større og dyrere flerbruksbilene.

Vi har foreløpig ikke testet Mazda 5 med dieselmotor og kan dermed ikke si noe sikkert om kjøreegenskapene. Det vi imidlertid kan si, er at bensinutgaven kjører bedre og oppleves som mer sportslig enn Verso.

Volkswagen Touran 2.0 TDI Highline: 370.000 kr

image: Konklusjon og konkurrenter


Volkswagen Touran 2.0 TDI i utstyrsnivå Highline koster det samme som Mazda 5 - 370.000 kroner. Touran har verken skyvedører eller like stor benplass som Mazda 5. Den har imidlertid langt mer inspirerende kjøreegenskaper enn Verso 2.2 D-4D. Det Touran også har, i motsetning til sine to hovedkonkurrenter, er muligheten for automatgir. Touran kan nemlig mot et pristillegg på rundt 12.000 kroner leveres med en såkalt DSG-girkasse.

Konklusjon

image: Konklusjon og konkurrenter


Er størst mulig plass avgjørende og skyvedører interessant, velger du Mazda 5. Ønsker du automatgir velger du Volkswagen Touran. Hvis plassen i Verso er god nok for deg og kjøreegenskaper ikke er av avgjørende betydning, velger du imidlertid Verso. Verso 2.2 D-4D har svært mange sterke sider, hvorav de geniale seteløsningene er mest fremtredende. I tillegg fremstår bilen som gunstig priset. Og dermed har vi også besvart spørsmålet vi selv stilte i det innledende kapittelet.

  • Du finner tekniske data og en utstyrsoversikt her.
  • Store bilder finner du her.
  • Plass og komfort fikk behørig omtale første gang vi testet Verso. Full test av Verso 1.8 Sol finner du her.
  • Her finner du mer Toyota-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder