Konklusjon og konkurrenter

Forester 2.5 XT er en spesiell bil som det er vanskelig å finne direkte konkurrenter til. Spesielt sprek, ikke helt SUV og ikke helt stasjonsvogn gir Forester fordelen eller ulempen det er å skille seg ut.

Konklusjon og konkurrenter


Vi mener at en vanlig Forester er et svært godt alternativ for de som trenger SUVenes egenskaper, men som ikke trives med tilhørende kjøreegenskaper. Men Forester med turbomotor er det ikke lett å finne noen andre argumenter enn interesse for effekt og kjøreegenskaper, og det faktum at det med automatgir er eneste Forester med ESP.

Effekt koster

Hoppet fra vanlig Forester, som fra 2006 har en toliter som yter 158 hestekrefter, til bilen vi hadde på test er over 200.000 kroner i pris. Testbilen koster 545.000 kroner med manuelt gir og 560.000 kroner med automat.

For pengene får man en bil som er ganske komplett utstyrt med automatgir, navigasjonssystem, xenon-lys, musikkanlegg med cd-skifter og rattbetjening, skinninteriør, 17-tommers lettmetallfelger, konstantfartsholder, stort soltak i glass og kanskje viktigst; elektronisk stabilitetssystem.

Med samme aner

Mitsubishi og Subaru kniver med modellene Lancer Evolution og Impreza i rallybil for gatene, og mye av disse bilene finner vi igjen i Mitsubishi Outlander Turbo og Subaru Forester 2.5 XT. Det er helt klart Subaru som har trukket det lengst; den nye motoren parkerer Outlander Turbo, men mye av den gode kjørefølelsen finner man igjen også i Outlander.

En Outlander Turbo koster fra 427.000 kroner med en toliter som yter 202 hestekrefter. Selv om den ikke matsjer Forester er det allikevel en svært sprek SUV med 0-100 km/t på 7,7 sekunder. Problemet med Outlander, og alle andre Forester-utgaver, er fraværet av ESP.

For pengene

560.000 kroner er mye penger for en bil, og storebror Outback med 2,5-liter uten turbo (165 hestekrefter) koster 485.000 kroner. Med automatgir har denne ESP, og er et svært aktuelt og fristende alternativ.

Ellers er det ikke så mye som dekker samme bruksområde som Forester Turbo, og er like sprekt. En Volvo XC70 med automatgir og en turbofemmer på 210 hestekrefter har en startpris på 631.000 kroner med automatgir, og den vil koste enda mer med utstyr som navigasjon og xenonlys på plass.

Konklusjon

Konklusjon og konkurrenter


Om hjertet har bestemt seg for denne effektstinne krysningen mellom stasjonsvogn og SUV, dukker ett dilemma opp. Siden kjøreglede sannsynligvis er en så viktig del av argumentasjonen er vel manuell girkasse det naturlige valget. Problemet er at du da ikke får ESP, og da faller litt av poenget med en sportsbil for familien bort. En familiebil av i dag skal ha ESP. Kompromisset blir automatgirversjonen.

Dette er og blir en entusiastbil, og det er liten grunn til å argumentere for eller mot valg tuftet på entusiasme. Vi mener allikevel at det kan være fornuftig i det minste å ta en nærmere titt på Outback når du først er i Subaru-butikken.

Store bilder av Subaru Forester 2.5 XT.