Konklusjon og konkurrenter

Subaru Forester er noe for seg selv og har fått lov til å være det ganske lenge. Den er blitt oppdatert tilstrekkelig til å tilfredsstille sin kundegruppe en god stund til, og konkurrerer greit på pris overfor folke-SUVene - med kjøreegenskaper på kjøpet.

Konklusjon og konkurrenter
Konklusjon og konkurrenter


Da Forester ble lansert ved årsskiftet 1997/1998 ble den ansett som Subarus konkurrent til Honda CR-V som da var fersk på markedet. I dag er CR-V mer utpreget SUV, og er større - og dyrere. Forester derimot er trofast mot originalkonseptet som Crossover, et begrep som først i den siste tiden har fått ordentlig utbredelse. Bilen er blitt dyrere - innstegsprisen ligger nå på 337.000 kroner - men ikke mer enn det den økede effekt og vekt kan rettferdiggjøre. De øvrige forbedringene er det man bør kunne forvente uansett.

Suzuki, Toyota...

Mest aktuell akkurat nå er kanskje nye Suzuki Grand Vitara. Med en toliters 140-hesters motor og firetrinns automatgir koster den 364.900 kroner. Den er mer moderne og ser tøffere ut, men er da også en SUV og ingen crossover - Foresters kjøreegenskaper er utenfor rekkevidde.

Toyota RAV4 står rett foran et generasjonsskifte, men må nevnes da den er markedsleder blant de "demokratiske" SUVene. Den er kortere enn Forester, og har SUV-aktige kjøreegenskaper. Med toliters motor og automat har den sammenlignbare ytelser på vei og har bedre sikkerhetsutstyr. Pris: 351.100 kroner.

... og de andre"Folke-SUVene"

Andre biler man kan vurdere i denne klassen er Kia Sportage, Mitsubishi Outlander og Nissan X-Trail. Imidlertid gjelder samme observasjon for disse som for Suzuki Grand Vitara, og prismessig har de ingen fordeler. Avhengig av utstyr befinner man seg, med sammenlignbar motorisering, i budsjettområdet mellom 330.000 kroner og vel 400.000.

Konklusjon og konkurrenter


Sin egen klasse

Selv om Forester er bilen som gjorde at Crossover-begrepet ble innført i første omgang har den snodig nok ingen Crossover-konkurrenter; det er nemlig både dyrere og mer sofistikerte biler som har gått inn i, eller er i ferd med å gå inn i, det nye nisjemarkedet som fortsatt ikke har noe stort omfang. Dette er en ganske heldig situasjon å være i for en bil som ikke selger på utseende men på egenskaper som svarer til et reelt behov og som i tillegg byr på kjøreglede. Som vi har konkludert tidligere utgjør derfor Forester en kategori helt alene, og har nå skaffet seg det tillegg av krefter og estetikk som vil gjøre det mulig å holde stand fortsatt en tid fremover. Dette er fortsatt et godt kjøp hvis man vil ha en bil som kan kjøres som en moderne stasjonsvogn med firehjulstrekk på vei, men som også kommer frem utenfor vei. Men tegn tyder på at aldersgrensen nærmer seg; kun fire kollisjonsputer og fravær av ESP holder ikke lenger, og estetisk sett kan vi si det slik: Dette bør være siste ansiktsløftning.

Pris, utstyr og tekniske data.

Store bilder finner du her.

Her finner du mer Subaru-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer