Toyota RAV4 kan skilte med smarte seteløsninger og svært god plassutnyttelse. Resultatet er at bilen kan tilby overraskende god bakseteplass. Bilen kommer likevel ikke helt unna at den er klassens korteste (431,5 cm), noe som blant annet går på bekostning av bagasjeromsdybde. Vi er heller ikke spesielt begeistret over den sidehengslede bakluken. Og de høyeste av redaksjonsmedlemmene mener at førerplassen er for trang. RAV4 er fortsatt ikke tilgjengelig med automatgir i kombinasjon med dieselmotor og dieselutgavene har som nevnt svake bremseegenskaper.
Mange sterke sider

«Opplevd kvalitet er høy og det er god grunn til å anta at den virkelige kvaliteten er minst like høy.»

Når det er sagt har bilen også en rekke positive sider. Opplevd kvalitet er høy og det er god grunn til å anta at den virkelige kvaliteten er minst like høy. Bilen er lettkjørt og praktisk i hverdagen og bakseteløsningen er omtrent så smart som en bakseteløsning kan bli. En velfungerende firehjulsdrift gir god fremkommelighet, motorene er moderne og relativt gjerrige, utstyrsnivået bra og sjansen for å oppnå en god annenhåndsverdi høy.
Mitsubishi Outlander
Likevel, når alt kommer til alt, er det etter vårt syn flere konkurrenter som fremstår som enda bedre kjøp enn RAV4. Ikke minst klasseleder Mitsubishi Outlander. For det første er Outlander en større bil, som tilbyr bedre bakseteplass, et dypere lasterom og storbilfølelse. For det andre selges bilen med fem år nybilgaranti. Outlander er også mer komfortabel og tilbyr svært trygge, forutsigbare og mer stasjonsvognaktige kjøreegenskaper. En annen styrke ved Outlander er at den om ønskelig kan leveres med syv seter.
5 seter: 385.0000 kr
Femseteren Outlander 2.0 DI-D Intense koster 385.000 kroner, 6.000 kroner mer enn Toyota RAV4 2.2 D-4D Cross Sport (379.000). Motoren er ikke like sofistikert som Toyota-motoren, men de 140 hestekreftene sørger for at Outlander er omtrent like rask (10,8 vs 10,5 sekunder). Man skal være klar over at Outlander mangler dybdejusterbart ratt og tilleggsvarmer. Men bortsett fra dette og fravær av Bluetooth-tilkobling, har Intense omtrent det samme utstyret som Cross Sport.
7 seter: 410.000 kr
Syvseteren Outlander 2.0 DI-D Intense+ koster 410.000 kroner, 31.000 kroner mer enn Toyotaen. Men da får man altså syv sitteplasser. I tillegg kommer et stort Rockford Fosgate stereoanlegg og Bluetooth.
CR-V og X-Trail
Også nye Honda CR-V og nye Nissan X-Trail gir i våre øyne mer bil for pengene enn RAV4. Begge er større og koster omtrent det samme som tilsvarende motoriserte og ustyrte RAV4-varianter.
Nissan Qashqai

Den som vurderer RAV4 må heller ikke glemme Nissan Qashqai, som er omtrent like stor som RAV4. Qashqai med 150-hesters dieselmotor, firehjulsdrift og utstyrsnivå Acenta koster 340.000 kroner. Kan du nøye deg med forhjulsdrift og 1,5-liters dieselmotor (106 hk) får du den velutstyrte Tekna-versjonen for 266.000 kroner.
Konklusjon
Det finnes i dag nærmere 20 bilmodeller som passer inn under folke-SUV-paraplyen og dermed fremstår som RAV4-konkurrenter. Toyotas alternativ fremstår fortsatt som et av de beste kjøpene i klassen. Mitsubishi Outlander, Honda CR-V og Nissan X-Trail står imidlertid frem som enda bedre kjøp.
Her finner du mer Toyota-stoff:
|
Har du noe å tilføye?
Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.