Test: Jeep Wrangler Safari Overland

Kompromissløs og full av kompromisser

Ulempene kan bli for mye for mange.

DEN SISTE BARSKINGEN: Jeep Wrangler er kanskje den eneste skikkelige rammebygde hardhausen med to stive aksler på markedet i dag. Den spiller på nostalgi og tradisjon og kan vise til skikkelige terrengegenskaper, men løsningene byr på utfordringer i det daglige. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Jeep Wrangler er selve definisjonen av Jeep. Etter at Land Rover Defender la inn årene, kan selve ur-Jeepen stolt kåres som det lengst gjenlevende stilikonet i bilverdenen. Nå har den kommet i helt ny utgave, men du skal ha et godt trenet øye for å se forskjellene fra forgjengeren.

RØFF: Sterk motor og gjennomprøvde gammeldagse løsninger funker fortsatt bra der det ikke lenger finnes vei. Foto: Jamieson Pothecary
RØFF: Sterk motor og gjennomprøvde gammeldagse løsninger funker fortsatt bra der det ikke lenger finnes vei. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Jeep ble verdenskjent under andre verdenskrig, etter at den entret slagmarkene i 1941. En utrolig enkel, liten, slitesterk konstruksjon som er blitt både kopiert og lisensbygget over hele verden i årene som fulgte.

Bilmerket Jeep ble til på grunn av krigen og de vet hvilken arv som skal videreføres, og bruker alle de klassiske elementene for å sikre gjenkjennelighet, selv om bilen etter hvert har vokst enormt.

Derfor er Wrangler en av de kuleste, men samtidig en av de mest upraktiske og minst komfortable bilene du kan kjøpe i 2019.

Leveres med verktøysett

Hele greia med Wrangler er dens fleksibilitet. Du kan nærmest bygge den slik du vil. Hvilken annen bil leveres for eksempel med verktøysett med skralle og Torx-sett og dedikert plass under bagasjeromsmatten for skruer til dører, tak og vinduer?

Dinside Motor tester hvor lang tid man bruker på å ta av taket på nye Jeep Wrangler Safari Overland. Vis mer

Du må egentlig til USA for å skjønne denne bilen. Der er reglene for ombygging svært fleksible og denne bilen er som skapt for nettopp dette. Den rammebygde bilen gir stor frihet for ombygging av karosseriet og bytting av hele understellet, aksler, støtfangere, skjermer, dører, bøyler, egentlig alt.

AVKLEDT: Det tar en halvtime å kle av fire dører, tre takstykker og legge ned ei frontrute. Det burde strengt tatt fantes enklere måter å gjøre dette på. Foto: Jamieson Pothecary
SKRALLE: Vi skjønner hvorfor vi har fått med skralle. Jeep har brukt enormt lange skruer på absolutt alle steder. Foto: Jamieson Pothecary
HOLDER: På lasteromsterskelen, under teppet finnes dedikerte plasser for skruene, men ikke for frotntruta og vindusviskerne av en eller annen merkelig grunn. Foto: Rune M. Nesheim

Det er mange leverandører og du kan lett bygge deg en bil det ikke finnes maken til.

Men selv i Norge er Wrangler i overkant fleksibel i forhold til vanlige biler. For det første kan du velge mellom hele tre forskjellige takløsninger når du bestiller bilen. Vår bil har en hardtop som kan fjernes med 8 skruer og seks klemmer.

Frontruta kan legges ned med fire skruer dersom du skrur av vindusviskerne med ytterligere to skruer.

UNGAS FAVORITT: Man blir fort poppis blant den yngre garde når man skreller av alt. Kjøring uten dører kan tydeligvis sammenlignes med en runde på Tusenfryd. Foto: Rune M. Nesheim
UNGAS FAVORITT: Man blir fort poppis blant den yngre garde når man skreller av alt. Kjøring uten dører kan tydeligvis sammenlignes med en runde på Tusenfryd. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Dørene tar du av med å skru ut 12 skruer og koble fra ledningene. Jobben tok oss en halvtime, men da har du den ultimate frihetsfølelsen, den kuleste bilen i gata og barnas favoritt. I hvert fall så lenge sola skinner.

Ligner på opphavet

Stil-elemneter fra mange generasjoner er brukt på den nye modellen. Den har de sju vertikale åpningene i grillen som alle biler som bærer Jeep-logoen har - nå med en liten innsving rundt lyktene, slik det var på CJ-modellen.

Den har fortsatt frittstående framskjermer, rett frontrute, dører med innsvingt nedkant, som visstnok er en stor fordel når de åpnes i terrenget, og frittstående baklykter. Dette er elementer som har fulgt modellen i alle år.

Siste trend fra Jeep er fasongen på baklyktene og andre detaljer som visstnok skal minne om den kjente «Jerrykanna».

KJENNETEGN: Grill med sju riller, rundelykter (var firkantede på 80-tallet) og frittstående skjermer er DNA Jeep ønsker å videreføre. LED-stripene på skjermene er enkleste kjennetegn på å skille ny og gammel modell. Foto: Jamieson Pothecary
PÅSRKRUDD: Baklyktene har alltid vært utenpå karosseriet. De er visstnok fritt inspirert av den minst like kjente Jerrykanna. Foto: Jamieson Pothecary
UTTAPÅ: Hele bilen kan skrus enkelt utenfra med Torx-skruer. Dører, skjermer, panser og paneler. Foto: Jamieson Pothecary
LED: Siste lysteknologi er på plass, men automatisk nedblending, regnsensor og adaptiv fartsholder, som krever sensorer og kameraer i frontruta, finnes ikke. Foto: Jamieson Pothecary
UTVENDIG: Utvendige panserlåser er en av flere gimmicks som egentlig gjør tilværelsen venskeligere. Foto: Jamieson Pothecary
I TÅKA: Frontfangeren ser ut som ei svær sur underleppe og kan egentlig byttes ut mot noe kulere. Men det er forsøkt gjort grep for å få den enklere å like, uten å lykkes. Foto: Jamieson Pothecary
NYTTIG INFO: På bakluka finner du essensiell informasjon om vadedybde, angrepsvinkler og vitale mål. Foto: Jamieson Pothecary

Nå er det LED-lys rund baut, grill med ekstra knekk, kjørelys som har havnet som ei stripe på framskjermene (den best gjenkjennelige forskjellen fra foregående modell) og den store underleppa av en støtfanger har fått tåkelys og parkeringssensorer. Det obligatoriske reservehjulet har dessuten fått besøk av et ryggekamera som fort blir møkkete.

Interessante kjøreegenskaper

To tunge stive aksler med fire hjul skaper mye uavfjæret vekt, som tilsynelatende gjør hva de vil når landeveien blir humpete og begynner å kroke på seg. Den er den første bilen vi har kjørt på veldig lang som tid forflytter seg sideveis i dumper.

Kombinert med mye rattutslag, myk demping og god fjæringsvei, blir summen ganske interessante kjøreegenskaper. Slik må det nesten bli når fokuset er bra fremkommelighet på ufremkommelige steder oppnådd med gamle løsninger.

Overraskende nok er den ganske så sivilisert når veiene retter seg, men den må hele tiden gjetes med rattbevegelser. Dramatiske unnamanøvre i stor fart ender nok der bilen trives best, nemlig i grøfta.

Det er derfor vi har tatt med oss bilen i terrengløypene til Forsvaret på Gardermoen. Der er det massevis av steder man kan boltre seg trygt for å teste terrengegenskapene.

I pensko

Testbilen er en Safari med 2,2-liters diesel og Overland-pakke. Det vil si sølvfarget innramming av grillrillene, frontlyktene og speilhus, hjul i 18-tommers størrelse, reservehjulscover i hardplast og skinnseter.

Vi vrenger av veien, setter bilen i park og drar den tunge, gammeldagse spaken i nøytral og tar et bestemt grep i reduksjonsspaken fra 4H Full time, via 4H Part time til 4L. Da reduseres utvekslingen fire ganger og toppfarten blir 50 km/t.

LEKKER: Den er lekker og nesten litt stasjonsvognpreget med lakkert topp, slik Safari leveres, men den lekker også litt når du kjører bilen i vaskeautomat. Karosserifasongen gjør at bilen aldri blir helt ren og bør håndvaskes. Den fås også med helt kanvastak og glassfibertopp med elektrisk drevet kanvastopp på hele taket. Foto: Jamieson Pothecary
LEKKER: Den er lekker og nesten litt stasjonsvognpreget med lakkert topp, slik Safari leveres, men den lekker også litt når du kjører bilen i vaskeautomat. Karosserifasongen gjør at bilen aldri blir helt ren og bør håndvaskes. Den fås også med helt kanvastak og glassfibertopp med elektrisk drevet kanvastopp på hele taket. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Detn har lite overheng, med akselavstand på bare 2,55 meter. Angrepsvinkelen i fronten er på 36,4 grader, og bak 30,8, og uten snorkel kan du vade 76 cm. Med snorkel bestemmer du bare hvor høyt opp på kroppen du vil bli våt.

Vi kobler ut ESP-systemet slik at det ikke hindrer oss i terrenget, setter den fleksible 8-trinnsautomaten i Drive og tusler mot den første bratte bakken og merker spennet i drivverket. Det merker man forresten til vanlig også, under vanlig manøvrering i lav fart. Dette er fortsatt en terrengbil, med de fordeler og svakheter det har.

Jeep har moderniteter som «hillholder» også, for de hardeste nedoverbakkene. Farten justerer vi med girspaken. Enkelt og greit. Det er en kapabel terrengbil, men skal du ha de ekte varene må du plusse på fattige 30.000 kroner til.

Finnes som råtassversjon

Da får du hardcore-modellen Rubicon. Den har Dana 44-aksler med diff-sperrer og lavere utveksling, samtidig som den har én cm høyere bakkeklaring, utkoblingsbart stabiliseringsstag på forakselen for å gi lenger fjæringsvei, og gummimatter (med skattekart) og propper i gulvet, slik at bilen kan spyles etter dagens aktiviteter.

TØFFERE: Rubicon leverer mer på hva Jeep står for og koster ikke veldig mye mer. Foto: Jeep.
TØFFERE: Rubicon leverer mer på hva Jeep står for og koster ikke veldig mye mer. Foto: Jeep. Vis mer

Den skiller seg markant ut med skjermer i ulakkert plast, terrenggnagende BF Goodrich MT KM2-dekk på 17-tommers terrengfelger.

Skulle vi først ha brukt penger på en Wranlger, hadde vi brukt pengene på Rubicon og fått den tøffeste versjonen.

Fire sylindre

Selv om Wrangler (Unlimited-versjonen) er en blyklump på to tonn, har ikke toliteren noe problem med å håndtere den. Null til 100 går unna på 9,6 sekunder, og den føles mer enn sterk nok langs veien med tanke på den svampete kjørefølelsen.

BRÅKETE: 2,2 literen fører tankene noe tilbake i tid lydmessig. Her er det ikke prøvd noe som helst for å gjøre den sexy. Den bruker forholdsvis mye langs veien, men føles pigg nok i en slik type bil. Under lanseringen ble det nevnt noe om en ladbar hybrid i løpet av 2020. Foto: Jamieson Pothecary
BRÅKETE: 2,2 literen fører tankene noe tilbake i tid lydmessig. Her er det ikke prøvd noe som helst for å gjøre den sexy. Den bruker forholdsvis mye langs veien, men føles pigg nok i en slik type bil. Under lanseringen ble det nevnt noe om en ladbar hybrid i løpet av 2020. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

8-trinns-kassa som er utviklet sammen med ZF bidrar sterkt til den gode følelsen. Den fungerer godt langs veien og gjør turen i terrenget behagelig og forutsigbar.

Derfor må du ha den nye

Den utgående modellen var visstnok begynt å bli håpløst gammeldags og kunne ikke engang bestilles med DAB. Den nye er fortsatt ikke veldig moderne inni og mye av det skyldes at Jeep fortsatt har den tradisjonelle formen med langt flatt panser og bratt frontrute.

Da går man glipp av mye plass inni, som gjør at dashbordet kommer klautrofobisk nær i forhold til en rekke andre biler. Men nå kan du leke deg med en 8,4 tommers multimediaskjerm med alle rettigheter.

LIGNER INGEN ANNEN: Markedet krever digitale funkjsoner og det har man fått i full monn. Wrangler er fullt integrert med telefon som faktisk er behagelig å prate i tross litt støy, Apple og Android tilkobling og mye annet. Men karosserifasongen gjør det krevende å designe interiør. Foto: Jamieson Pothecary
FORTSATT KNAPPER : Jeep prøver på ingen måte å tone ned knappehysteriet. Umbraco-skruer forsterker det røffe offroadinntrykket. Foto: Jamieson Pothecary
MOROFUNKJSONER: Det finnes flere visninger for å vise status på kjøretøyet. Offroadvisninger også. De kan man også lete frem i kjørecomputeren. Foto: Jamieson Pothecary

Foran deg har du analoge målere og en stor skjerm som inneholder det vanlige. Den betjenes fra rattet, sammen med kanalvalg, volum og kontantfartsholder. Premium-følelsen prøves opprettholdt med kunstskinn, med sømmer på utvalgte steder.

Offroadlooken er opprettholdt med metallelementer skrudd fast med Umbraco-skruer i midtkonsollen. Det mest oppsiktsvekkende er kanskje at bilen fortsatt har egen girspak for høy og lavserie.

Vi kan bare komme på én annen bil som fortsatt har dette og to stive aksler over ei ramme, nemlig den nye Suzuki Jimny, som dessverre ikke er tilgjengelig i Norge.

Alle kompromissene

Det er høyt opp til dørterskelen. Sahara har stigtrinn som antagelig blir flittig brukt av de korteste. For oss andre sørger den for konstant møkkete bukseben.

OK: Plassen er ok for barn men baksetene koster 300.000 kroner, så de færreste velger personbil. Foto: Jamieson Pothecary
ROMSLIG: Godt over 500 liters bagasjerom er bra. Foto: Jamieson Pothecary
FLATT: Seteputene forsvinner ned og gir flatt gulv og enorm lasteplass. Foto: Jamieson Pothecary
DISCO: Båylene er svære og en del av bilens struktur. Høyttalerne er standard. Foto: Jamieson Pothecary
TAR PLASS: Luksusfølelsen man forventer i en millionkroners-bil uteblir. Løsningene er plasskrevende og upraktiske i det daglige. Foto: Jamieson Pothecary
RIKTIG REKKEFØLGE: Den sidehengsla luka må åpnes først og lukkes sist. Foto: Jamieson Pothecary

De elektrisk betjente skinnstolene kunne med fordel ha vært mindre glatte, men vi sitter ok. Dørene er ganske smale og man sparker lett borti reima med ledningene som går til dørene. Fotbrønnen foran er også smal, og vi mangler et sted å hvile venstrebeinet.

Voksne bak i firedørsversjonen får først og fremst problem med kneplass. Bagasjerommet er stort nok og 40/60-delt baksete som foldes godt ned i gulvet, men du blir lei av den todelte bakluka der øverste del er topphengslet og den nederste med reservehjulet er sidehenglset. Det betyr at du må åpne toppdelen sist og lukke den først.

Konklusjon

Det er mye kult med Wrangler, men her hjemme blir den like håpløs som mye annet amerikansk. Som personbil koster den over en million kroner(!). Det er mye for en bil som lekker i vaskeautomater, mangler viktig sikkerhetsutstyr, støyer ganske mye og har elendig kjørekomfort i forhold til det meste i dag.

Testresultat

Jeep Wrangler Overland

Terningkast 2
Et svært dyrt ikon på dypt vann

Hardcore firehjulstrekker.

Usmarte løsninger, bråkete, usivilisert og dyr.

Når man legger til vanskelig inn- og utsteg fra de smale dørene, at det fester seg småstein og grus mellom skjermer og karosseri, at materialkvaliteten hører til noen prisklasser under og at motor og driv gir skikkelige offroadvibber fra noen år tilbake, gjør at man føler man får lite for penga.

Med grønne skilter havner prisen på 675.000 kroner. Da havner den i selskap med Land Rover Discovery, men er 150.000 kroner dyrere enn Toyota Landcruiser, Ssangyong Rexton og Mitsubishi Pajero.

Jeep Wrangler Overland

Motor:R4, 16V, turbo, diesel
Slagvolum:2.143 ccm
Effekt - o/min :200 hk / 3.750
Dreiemoment - o/min:450 Nm / 1750
0-100 km/t:9,6 sek
Toppfart:180 km/t
Forbruk NEDC:0,76 l/mil
CO2-utslipp NEDC:202 g/km
Tankvolum:81 liter
L/B/H:488/189/184 cm
Akselavstand:301 cm
Bakkeklaring:24,2 cm
Svingdiameter:12,28 meter
Bagasjerom:548/1.059 liter
Egenvekt:2.038 kg
Hengervekt:2.495 kg
Pris fra kr.:1.013.000