Kompromissløs kjøremaskin

Ariel Atom er strippet til beinet. Det den ikke trenger for å fungere, finner du heller ikke på Ariel Atom. Der er det kjøreegenskapene og ytelsene som er satt i fokus.

Kompromissløs kjøremaskin
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Atom er det første nye fra den britiske bilprodusenten Ariel på mange år – 27 år, for å være nøyaktig. Ariel er et navn i britisk motorbransje med historie tilbake til 1800-tallet.

Ariel anno 1898

Ariel ble grunnlagt i 1898, og har produsert både racerbiler og motorsykler. I løpet av de siste 27 årene er det altså ikke kommet noe nytt fra den kanten – før Atom nå gjør krav på oppmerksomhet med sitt strippede legeme. Utviklerne har hentet inspirasjon fra racerbiler, motorsykler og flyvemaskiner, under konstruksjonen av Ariel Atom.

Lettvekter

456 kilo er vekten til Atom presset ned til. Det er minimalt med karosserideler, og de som eksisterer, består av vektbesparende komposittmaterialer. Bilen er konstruert etter en god del turer i vindtunnel, for å oppnå de beste egenskapene.

Mini

Sammenlignet med dagens personbiler, kan nok Atom fremstå like mikroskopisk som et atom. Den strekker seg 3,41 meter i lengden – som det ikke er mange modellene på dagens personbilmarked i Norge som kan måle seg med. Nærmest er den gamle Suzuki Wagon R+, som om kort tid blir avløst av en ny og noe lengre generasjon. Ariel Atom er 1,798 meter bred, og 1,195 meter høy. Sporvidden foran og bak er på 1,6 meter, mens akselavstanden er 2,345 meter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Plass til to, men på førerens premisser

Mellom hjulene er det plass til to voksne personer – i to seter som er støpt i ett. Setene er laget i komposittmaterialer, og du holdes tilbake i setet ved hjelp av firepunkts seler. Siden setet er støpt som ett, kan ikke de to setene innstilles separat. Det er føreren som bestemmer hvordan setet skal være innstilt, så passasjeren får bare være enig.

Veien til saligheten

I hekken sitter det som skal vise deg veien til saligheten. Det er en firesylindret Rover K motor, med et slagvolum på 1,8 liter. Grunnmodellen yter 120 hestekrefter ved 5.500 omdreininger i minuttet. Du kan imidlertid også få denne trimmet i opptil flere hakk: En med 140 hestekrefter ved 6.500 omdreininger, en med 165 hestekrefter ved 7.000 omdreininger, og en med 190 hestekrefter ved 7.250 omdreininger i minuttet.

Ekstrem

Og for de spesielt interesserte kan vi nevne at det også er vist en ekstrem-utgave for banekjøring som er designet for å vise hvilke muligheter som ligger i Atom. 1,8 liter og 220 hestekrefter flytter de 456 kiloene fra 0-60 mph (0-96 kilometer i timen) på 3,5 sekunder.

Pris

Ariel Atom er i salg i England i dette øyeblikk. For deg som er skeptisk til å kjøre med rattet på feil side av veien, kan vi fortelle at Ariel leverer Atom både med venstre- og høyreratt. I England er prisen for Atom med de laveste ytelsene, £ 16.995. Med dagens kurs tilsvarer dette 220.850 kroner. Dersom du skulle ønske å importere denne til Norge, må du selvsagt plusse på avgifter til den norske stat, slik at bilen inn til Norge vil koste cirka 335.000 kroner.