KLAR FOR PÅSKEN: Nye XC40 er første kompakt-SUV fra Volvo. Men kompakt betyr ikke trang og bilen gir gode kjøreopplevelser - særlig med dieselmotoren vi prøvde. Men billig er den nye Volvoen ikke. Foto: Rune M. Nesheim
KLAR FOR PÅSKEN: Nye XC40 er første kompakt-SUV fra Volvo. Men kompakt betyr ikke trang og bilen gir gode kjøreopplevelser - særlig med dieselmotoren vi prøvde. Men billig er den nye Volvoen ikke. Foto: Rune M. NesheimVis mer

Test: Volvo XC40 D4 AWD og Volvo XC40 T5 AWD

Kompakt storbilfølelse

Best på sikkerhet i klassen - og dieselen gir mest for pengene.

Friske kinesiske penger har virkelig gitt vind i seilene for Volvo om dagen. De rekker nesten ikke å skrive ut kontrakter på en modell før det kommer en ny. På få år har de kommet med fire splitter nye modeller. Her er den femte og de har allerede vist oss nye V60.

Vi har sett mange kopier - limt inn på Volvo-designen på de siste modellene, men de har klart å gjøre det finere og finere. XC60 føles kanskje mest komplett hittil.

Så dukker XC40 opp. Hva skal man si? Joda, den vekker oppsikt. Den er kul og annerledes og den stikker seg markant ut i mengden.

Harmonisk kan den ikke kalles. Hekken er kanskje ikke den mest vellykkede, men kjedelig er den ikke. Den har småbildesign, men ved siden av en mellomklasse-SUV ser den ikke liten ut. Og det er den ikke heller - i så måte overrasker den stort.

Man sitter i kanskje Volvos beste seter. De er ikke like setene i de andre Volvoene, men virker mykere. Vår bil har fullelektriske seter. Rattet kommer godt til deg.

Man kjenner igjen de digitale skjermene og flere av knappene, men knappene og pynten i rattet er ikke høyglans og aluminium men matt plast, uten at det ødelegger for et bra inntrykk.

Vriknappen for start og stopp er byttet ut med en trykknapp i dashbordet … heldigvis, og rullehjulet for kjøreprogrammer er flyttet opp i knapperaden ved volumknappen. Egentlig bare bra det også. Det betyr plass til mer i midtkonsollen.

Interiøret skal være designet av kvinner. Løsningene er ikke revolusjonerende annerledes av den grunn, men teppestoffet i dørsidene er noe nytt og kanskje litt kult og lunt.

Det er akkurat plass nok i baksetet, men det føles nok mer enn noe annet som et fangehull for små barn. Dørsidene er nesten komisk høye og du skal ha mange puter om du skal se ut av vinduene.

Bagasjerommet er overraskende stort og gulvet er solid og gjennomtenkt. Reiser du det opp, får du en dyp brønn og to knagger å henge bæreposer på. Baksetene er bare 40/60 delt og man kan bli en smule skuffet over den puslete skiluka i en bil produsert av skinasjonen Sverige.

Komfortmester

Utseendet gir inntrykk av spretne letthåndterlige kjøreegenskaper. Isteden opplever man at man kjører en svær SUV. Det er ikke nødvendigvis noe galt i det. Mange vil derimot føle de får mye for penga. Du føler du kjører noe tungt, trygt og komfortabelt. Understellet er satt ganske mykt opp og man flyter bra av sted. Harde dumper lager romlelyder i karosseriet, ikke slag.

D4 – Det beste valget

Vi kjører to biler. Dieselen er en D4 AWD med Momentum Intro utstyrsnivå. Testbilen koster 614.700 kroner. Mange skyr diesel som pesten om dagen, som er synd. Vår bil har en D4 motor på 190 hester og et dreiemoment på 400 Nm allerede fra 1.750 omdreininger. Momentet holder seg konstant opp til 2.500.

Den jobber ganske så godt mot automatgirkassa på 8-trinn. Du kan presse den uten at det blir kritisk på noen måte, den innbyr egentlig ikke til det. Kjører du derimot som folk, brukes momentet bra og kjøringen blir harmonisk og lite masete. Støy er det heller ikke mye av.

fotograf wallinga www.wallinga.no
fotograf wallinga www.wallinga.no
fotograf wallinga www.wallinga.no

T5 – Masete

Bensinmodellen T5 AWD med utstyrsnivå R-Design Intro har en toliters bensinmotor på 247 hester og ganske solide 350 Nm mellom 1.800 og 4.800 omdreininger. Ifølge spesifikasjonene kunne dette blitt en ganske vilter liten krabat, men sånn er det ikke.

Riktignok må man ta forbehold om at det kan «løsne» etter noen tusen kilometer, men det er ikke effekten som er problemet, heller hvordan bilen leverer dem. Drivlinja er programmert for mer turtall.

Det innebærer at den ikke bruker det flotte dreiemomentet motoren faktisk byr på ved vanlig kjøring, men velger isteden å gire ned titt og ofte. Det kunne vært vel og bra, men når girkassa ikke er spesielt kjapp og sportslig oppsatt, blir resultatet unødvendig masete og man føler ikke at man kjører en sterk motor.

Mens gassresponsen er harmonisk og lett å balansere i dieselversjonen, overreagerer den mer i T5, noe vi også har opplevd i andre Volvoer. Når resten av bilen er komfortorientert, uten alt for mye tilbakemeldinger fra rattet og et nøytralt firehjulstrekksystem som ikke prioriterer krefter bakover og dermed en bedre balanse, så trenger man rett og slett ikke disse kreftene.

Girstanga er av typen liten og mangler trykknapp som må holdes inne for å bytte gir. Slik er det på Volvos T8-modeller også. Det innebærer at man må gjennom nøytral hver gang man skal fremover eller bakover. Det holder med andre ord ikke å dra eller dytte en gang, man må gjøre det to ganger. En irritasjon og unødvendig manøver, men man venner seg til det.

Veldig spennende – og potensielt billig

Begge testbilene blir unødvendig dyre i forhold, men nøyer du deg med D3 med 150-hesters diesel og som trolig føles omtrent like sterk som den testede D4, sparer du 40.000 kroner. XC40 er tilgjengelig bare som forhjulstrekker også. Går du for aller rimeligste variant, D3 FWD Base med 6 trinns manuell, slipper du unna med 403.000 kroner.

Senere skal det komme en ren tresylindret 1,5 liters bensin, en hybrid med samme motor og elektrisk motor koblet sammen med motoren og en ren elektrisk versjon. Alle tre vil bli gunstig priset, men firehjulsdrift vil det ikke bli på de to førstnevnte variantene i allefall.

Årets bil

Som kjent ble dette årets bil i Europa i 2018. Dette er en kompakt SUV med sikkerhetsteknologi som ikke tidligere har vært vist i denne klassen.

Den har blant annet samme autonome kjøring som øvrige modellprogram. Vi kan ikke se vi savner noe som helst. Den har til og med skikkelig adaptiv fartsholder. Der er Volvo veldig gode og en av de som ikke konker ut så snart det blir dårlige forhold.

Du får også adaptive lys som lyser veldig bra, selv om det her bare er nær og fjernlys i kombinasjon med svingbare kurvetåkelys. Man får også delvis autonom kjøring med i prisen.

Testresultat

Volvo XC40 D5 AWD Momentum

Kompakt og kul bil med storbilfølelse.

Nyvinnende moderne luksusfølelse, veldig komfortabel, god plass, genialt poserom i bagasjerommet, bra bakkeklaring, Høyt sikkerhetsnivå.

Lite utsyn for barn i baksetet, dyr, styltete design.

Se alle våre tester

Testresultat

Volvo XC40 T5 AWD

Kompakt og kul bil med storbilfølelse.

Nyvinnende moderne luksusfølelse, veldig komfortabel, god plass, genialt poserom i bagasjerommet, bra bakkeklaring, Høyt sikkerhetsnivå.

Lite utsyn for barn i baksetet, styltete design, dårlig samspill med motor og girkasse, ullen gassrespons, unødvendig dyr.

Se alle våre tester

Volvo XC40 D4 AWD Momentum T5 AWD R-Design
4x4 8-trinns automat4x4 8-trinns automat
Motor:R4, 16V, turbo, dieselR4, 16V, turbo, bensin
Slagvolum:1969 ccm1969 ccm
Effekt - o/min :190 hk / 4000247 hk /5500
Dreiemoment - o/min:400 Nm / 1750350 Nm / 1800
0-100 km/t:7,9 sek6,5 sek
Toppfart:210 km/t230 km/t
Forbruk:0,51 l/mil0,71 l/mil
CO2-utslipp:135 g/km164 g/km
Tankvolum:54 liter54 liter
L/B/H:442/186/165 cm442/186/165 cm
Akselavstand:270 cm270 cm
Bakkeklaring:21,1 cm21,1 cm
Dekkdimensjon:235/50R19235/50R19
Bagasjerom:460/1336 liter460/1336 liter
Egenvekt:1658 kg1609 kilo
Hengervekt:2100 kg2100 kg
Pris fra kr.:523.000 kr618.000 kr
Pris testbil:614.700 kr719.000 kr