ELBIL - GENERASJON 2: Kia var raskt ute med en effektiv elbil med Soul EV, og gjør seg nå klar til å lansere oppfølgeren mot slutten av året. Den får rekkevidde som de beste i klassen. Den blir vist som konseptbil på CES-messen i Las Vegas. Foto: Kia
ELBIL - GENERASJON 2: Kia var raskt ute med en effektiv elbil med Soul EV, og gjør seg nå klar til å lansere oppfølgeren mot slutten av året. Den får rekkevidde som de beste i klassen. Den blir vist som konseptbil på CES-messen i Las Vegas. Foto: KiaVis mer

Kia Niro EV

Kommer til Norge i år - samme rekkevidde som Opel Ampera-e

Kia gjør mye av seg på elektronikkmessen i Las Vegas. Blant annet med Niro EV.

Det baller på seg i elbil-segmentet. Etter Hyundai, med sin Kona EV, annonserer Kia i sin tur at de lanserer en elbil, Niro Electric. Den vil, som nye Nissan Leaf, bli tilgjengelig med to ulike batteripakker og skal komme til Norge mot slutten av året.

Den nye generasjonen

Koreanerne har vært tidlig ute med å tenke alternative drivlinje-teknologier. Da vi i Dinside i 2010 varslet den kommende elbil-bølgen, var eksempelet en Hyundai - som riktignok aldri kom til Norge. Det gjorde først søstermerket Kia for tre år siden med sin Soul EV, som imponerte med sine vinter-egenskaper og effektive energistyring under første test.

Vi kjørte den deretter i duell mot norgesfavoritten e-Golf. Det var før begge fikk større batteripakke og dermed lengre rekkevidde.

ANNERLEDES: Den heter Niro, men er ganske ulik sine søsken, hybriden og den ladbare hybriden. Den ser ut til å være høyere, og ha mer velpleid aerodynamikk. Foto: Kia
ANNERLEDES: Den heter Niro, men er ganske ulik sine søsken, hybriden og den ladbare hybriden. Den ser ut til å være høyere, og ha mer velpleid aerodynamikk. Foto: Kia Vis mer

Tredje versjon Niro

En av ulempene Soul EV har, er høy luftmotstand og det er noe produsenten har gjort noe med: Neste generasjon er basert på crossoveren Niro, som vi første gang kjørte som hybrid i 2016.

Siden har den kommet også som ladbar hybrid og er nå altså snart klar som ren elbil.

Stor batteripakke på 64 kWt og elmotor som yter 204 hestekrefter (150 kW) - spesifikasjonene minner nesten mistenkelig om noe vi har sett før, og det er ikke rart. Drivlinjen er nemlig mer eller mindre den samme som den som sitter i Chevrolet Bolt, alias Opel Ampera-e (les vår første test her). Det er den elbilen på markedet som har lengst rekkevidde i forhold til prisen akkurat nå.

FORELØPIG: Produksjonsversjonen skal ikke være langt unna, men inntil videre er det bilder av konseptbilen vi får se, så også dette interiøret, som nå står utstilt i Las Vegas. Foto: Kia
FORELØPIG: Produksjonsversjonen skal ikke være langt unna, men inntil videre er det bilder av konseptbilen vi får se, så også dette interiøret, som nå står utstilt i Las Vegas. Foto: Kia Vis mer

Etter den amerikanske EPA-normen er rekkevidden oppgitt til 383 kilometer for versjonen med den største batteripakken. Det er nøyaktig det samme som nevnte Ampera-e, som får oppgitt 500 kilometer etter «jukse-standarden» NEDC. Men det betyr at man kan forvente en realistisk rekkevidde opp mot 40 mil.

Nye systemer

Konseptbilen er utstyrt med ny teknologi for å forhindre påkjørsler av fotgjengere. Den kombinerer kameraer i fronten med objektgjenkjenningsteknologi samt høyttalere, som med sender ut en varsellyd spesifikt til personen som befinner seg i veien. Systemet inkluderer såkalt interaktiv visuell kommunikasjon mellom bruker og fotgjenger via et lyssystem.

INNOVASJON: Berøring og gestuell interaksjon med bilens systemer vises av Kia som komponenter i fremtidig grensesnitt mellom bruker og bil. Foto: Kia
INNOVASJON: Berøring og gestuell interaksjon med bilens systemer vises av Kia som komponenter i fremtidig grensesnitt mellom bruker og bil. Foto: Kia Vis mer

Kia demonstrerer også på messen nye former for autonomisystemer og menneske-maskin-grensesnitt via berøring og gester. Hvor mye av det hele som kommer på produksjonsbilen, er ikke klart ennå.

Som nevnt: Niro Electric kan ventes mot slutten av året, og vi kommer tilbake med mer når produksjonsbilen er klar.

Lik Dinside Motor på Facebook

Siste nytt om Motor! Ønsker du siste nytt fra DinSide Motor rett i innboksen? Meld deg på vårt nyhetsbrev og få de beste sakene tilsendt hver uke.