LITT UNDER 17 MIL: Ettermiddagssolen til tross - det var under snittemperatur da vi kjørte rekkeviddetest med nye Leaf. Vi hadde håpet på opp mot 20 mil, men valgte å sette kursen mot nærmeste lademulighet da vi passerte 15. Men snø- og isdekte veier og rundt minus tolv forklarer mye. Foto: Knut Moberg
LITT UNDER 17 MIL: Ettermiddagssolen til tross - det var under snittemperatur da vi kjørte rekkeviddetest med nye Leaf. Vi hadde håpet på opp mot 20 mil, men valgte å sette kursen mot nærmeste lademulighet da vi passerte 15. Men snø- og isdekte veier og rundt minus tolv forklarer mye. Foto: Knut MobergVis mer

Nissan Leaf i kuldetest

Kommer til kort i kulda

Vi regnet med at den ville få betydelig kortere rekkevidde i temperaturer under minus ti, men det ble kortere enn vi trodde.

Generasjon to av verdens mest solgte elbil kom til Norge for fullt i februar måned og seilte allerede i sin debutmåned opp som Norges mest solgte bilmodell, med 781 registrerte eksemplarer.

Den mer enn fulgte opp i mars, da den ble den mest solgte bilmodellen på én måned noensinne, med smått utrolige 2172 registreringer.

VINTERBILEN: Elbil om vinteren fungerer helt greit - men du må lade oftere - og det tar lengre tid. Foto: Knut Moberg
VINTERBILEN: Elbil om vinteren fungerer helt greit - men du må lade oftere - og det tar lengre tid. Foto: Knut Moberg Vis mer

Dette er ingen komplett test av nye Leaf, som vi kjørte under mer sommerlige forhold for ikke veldig lenge siden. For mer data og mer generelt om opplevelsen av bilen, henviser vi til den artikkelen.

Den generelle kjøreopplevelsen, også vinterstid, er god. Bilen er lettkjørt og i forhold til forgjengeren både mer stillegående, kvikkere og mer praktisk i bruk takket være forbedringene vi beskrev i testen. Vi trengte definitivt varmeapparatet, og det fungerte bra og holdt en jevn temperatur i kupéen.

SÅVIDT AKSEPTABELT: De tolv kilometerene resterende rekkevidde ville vi ikke turt å prøve oss på - bildet er tatt trygt hjemme ved veggladeren i garasjeanlegget igjen. Men 167 kilometer ville altså blitt det absolutt maksimale vi kunne tynt ut av batteriene denne kalde vinterdagen (temperaturer mellom minus åtte og minus 13). Helt normal kjøring ellers, på fartsgrensen og med varmeapparatet på 20 grader og Eco-modus cirka 75 prosent av tiden. Foto: Knut Moberg
SÅVIDT AKSEPTABELT: De tolv kilometerene resterende rekkevidde ville vi ikke turt å prøve oss på - bildet er tatt trygt hjemme ved veggladeren i garasjeanlegget igjen. Men 167 kilometer ville altså blitt det absolutt maksimale vi kunne tynt ut av batteriene denne kalde vinterdagen (temperaturer mellom minus åtte og minus 13). Helt normal kjøring ellers, på fartsgrensen og med varmeapparatet på 20 grader og Eco-modus cirka 75 prosent av tiden. Foto: Knut Moberg Vis mer

Nesten fimbulvinter

Vi ble bortskjemt med minusgradene som rådet under testperioden: skikkelig norsk vinter med temperaturer på ti blå og enda lavere, selv i Oslo-området.

Vi fikk dermed muligheten til å se hva rekkevidden blir under normal kjøring med de bortimot dårligste forutsetninger bilen kan ha.

Under første testdag sjekket vi ikke rekkevidden, men hvordan gjennomsnittlig energiforbruk utviklet seg, fra kaldstart utenfor importørens lokaler med en bil som hadde stått flere timer parkert utenfor, frem til normal driftstemperatur.

Artikkelen fortsetter under annonsen

STAPPFULLT: Ankomst Skøyen - tid for å fylle på med strøm. Alle plasser opptatt - bare å smøre seg med tålmodighet... Elbil krever planlegging og ofte tålmodighet. Foto: Knut Moberg
STAPPFULLT: Ankomst Skøyen - tid for å fylle på med strøm. Alle plasser opptatt - bare å smøre seg med tålmodighet... Elbil krever planlegging og ofte tålmodighet. Foto: Knut Moberg Vis mer

Etter å ha sett snittet som vises på instrumentpanelet falle progressivt fra 27 kWt/100 km ned til 20, stabiliserte det seg der, og lå stort sett litt over/litt under gjennom testperioden.

Enhver kan regne ut at om man deler brutto batterikapasitet - 40 kWt - på 20, ender man opp med to ganger 100 km rekkevidde.

200 km i teorien

Vi hadde derfor en forhåpning om at vi skulle klare opp mot 20 mil da vi la ut på formiddagsturen der rekkevidden skulle testes.

Bilen hadde stått til lading over natten i et garasjeanlegg der temperaturen lå på tre plussgrader. Utetemperaturen ved oppstart var cirka 10 kuldegrader og lå langs kjøreruten mellom maksimalt - 8 og minimum -14 med mest tid rundt - 12.

Kjøreruten gikk fra Oslo via Lillestrøm til Romeriksåsene og tilbake og var fordelt på motorvei, riksvei, noe bykjøring og noen snødekte småveier.

ANGSTFREMKALLENDE: Heldigvis var reiseruten planlagt - og ble justert underveis - så det ikke var noen risiko for å kjøre tom for strøm. Likevel blir det litt nerver av slike meldinger. Foto: Knut Moberg
ANGSTFREMKALLENDE: Heldigvis var reiseruten planlagt - og ble justert underveis - så det ikke var noen risiko for å kjøre tom for strøm. Likevel blir det litt nerver av slike meldinger. Foto: Knut Moberg Vis mer

Fasit: 167 kilometer

Batterikapasitet ved start var 100 prosent - da vi omsider kunne plugge i igjen, var det fire prosent gjenværende strømreserve ifølge displayet. Nok engang viste snittforbruksindikatoren 20 kWt / 100 kilometer (2,0/mil) ved ankomst. Likevel - tilbakelagt avstand var 155,5 kilometer og beregnet gjenværende var 12 km. Rask hoderegning gir teoretiske 167,5 kilometer.

Forskjellen på 33 km mellom reell og utregnet rekkevidde, forklares med sikkerhetsbuffere som legges inn. Batteriets nettokapasitet er holdt lavere enn nominell kapasitet, og det gjenstår dessuten for sikkerhets skyld noe rekkevidde når «gjenværende-indikatoren» gir seg. Det har ikke lykkes oss å få bekreftet offisielle og presise tall her, men forklaringen er troverdig nok.

Likevel: Ikke spesielt imponerende, altså - men forholdene tatt i betraktning må vi anse det som akseptabelt. Og i forhold til forrige generasjon elbiler er det utvilsomt en god del bedre. Det viser i det minste at nye Leaf er fullt brukbar også ved relativt streng kulde.

NESTEN HURTIG: I minus åtte tok det en time å "fylle på" 25,4 kWt. Foto: Knut Moberg
NESTEN HURTIG: I minus åtte tok det en time å "fylle på" 25,4 kWt. Foto: Knut Moberg Vis mer

Det hører med til historien at tiden det tok å lade på en av Grønn Kontakts hurtigladere med utetemperatur på - 8 grader var akkurat 60 minutter fra 23 prosents gjenstående kapasitet til 92 prosent. Altså 25,4 kWt på en time. Uten abonnement - fire kroner per minutt (2,50 kr med abonnement) - gir det en pris per kilowattime på 9,60 kroner...

Tekniske data

Elektrisk motor EM57 AC synkron
Maks effekt150 hk/3283-9795 o/min
Maks dreiemoment320 Nm/0-3283 o/min
Batteri - typeLitiumion. 192 celler
Batteri - kapasitet40 kWt
Batteri - spenning360 V
Ombordlader6,6 kW
Hurtiglading - max50 kW
Rekkevidde378 km (NEDC)
Ladetid (normal lading)16 timer (3kW)
8 timer (6kW)
Ladetid opp til 80% (Hurtiglading)40 minutter
0-100 km/t7,9 sek.
Toppfart144 km/t
L/B/H (cm)449/179/154
Akselavstand270
Bagasjerom435 liter (Tekna: 405)
Sporvidde foran/bak154/155,5
Minste bakkeklaring150
Luftmotstandskoeffisient (Cd)0,28
Dekk - standard205/55-16
Dekk - tilvalg215/50-17
Egenvekt (min)1535 kg
Pris, fra246 000 kr