Porsche 911

Kommer som både hybrid og elektrisk, men ikke med det første

De første bilene testes nå.

TRANGT OM PLASSEN: Dimennsjonene på 911 har ikke forandret seg nevneverdig på snart 50 år, selv om effekten nesten er tidoblet på de drøyeste versjonene, men ett eller annet sted her ønsker Porsche å få plass til en hybrid løsning. Foto: Rune M. Nesheim
TRANGT OM PLASSEN: Dimennsjonene på 911 har ikke forandret seg nevneverdig på snart 50 år, selv om effekten nesten er tidoblet på de drøyeste versjonene, men ett eller annet sted her ønsker Porsche å få plass til en hybrid løsning. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Det kommer ikke som noen overraskelse, egentlig. Det kom faktisk opp som et spørsmål under lanseringen av den nye 911 (med internkode 992) våren 2018 og da bekreftet Porsche allerede da at clutch-huset var forlenget for å kunne romme en elektrisk motor, dersom markedet krevde en slik løsning.

Forskjellige løsninger testes kontinuerlig og man sikter seg inn på at hybridversjoner lanseres allerede i 2023, ifølge det engelske nettstedet Autoexpress.

Autocar, derimot, melder at en hybridutgave av Porsche 911 ikke vil finne sted før tidligst 2026, med en helelektriske modell først i 2030.

Effekt eller rekkevidde?

Til Autoexpress forteller Porsche-sjefene at de ikke helt har bestemt seg for hvilken retning de skal velge. De to retningene er fokus på effekt eller økonomi og rekkevidde.

MANGE VARIANTER: 911 kommer i en rekke varianter. Carrera 4S var tilgjengelig fra starten. Turbo er foreløpig siste ut. Foto: Porsche
MANGE VARIANTER: 911 kommer i en rekke varianter. Carrera 4S var tilgjengelig fra starten. Turbo er foreløpig siste ut. Foto: Porsche Vis mer

- Plattformen er klar for hybridløsningen og vi har forskjellige prototyper på veiene. Jeg kjører en selv, og den er morsom å kjøre, forteller dr. Michael Steiner, som jobber i deres forsknings- og utviklingsavdeling. Han har kjørt en effektorientert versjon.

Overfor TopGear sier sjef for produktporteføljen i Porsche, Frank Walliser at Porsche 911 kan deres siste modell som blir elektrifisert.

– Det er den siste bilen vi elektrifiserer, og kanskje den siste av alle biler i verden som blir elektrifisert, er en 911. Hvis vi klarer det, vil det ikke skje før 2030. Spørsmålet er hvordan det vil fungere i en bil vi vet er kjent for sin Boxer-lyd og manuelle girkasse, sier han.

Vis mer

Valget av retning er langt viktigere for 911 enn det det har vært for de andre hybridene hos Porsche. Spesielt Cayenne, men også i stor grad Panamera brukes på en helt annen måte enn 911 og kjøpes til dels også av andre typer personer. Mange av 911-kjøperne er dedikerte entusiaster.

Porsche har uansett lang erfaring med forskjellige hybridløsninger, både ladbare og ikke.

Vekta taler for øyeblikket mot en ladbar hybridvariant med stort batteri og lang rekkevidde. Da blir mildhybridsystmer mer relevant, med små batterier eller kondensatorer som lader batteriene under regenerering og bruker det til ekstra effekt under akselerasjoner.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!