IKKE BARE BENSIN OG DIESEL: Nå har Norge fått nok en hydrogenstasjon. Foto: Uno X
IKKE BARE BENSIN OG DIESEL: Nå har Norge fått nok en hydrogenstasjon. Foto: Uno XVis mer

Utvider hydrogen-tilgjengeligheten

Kommer den nye bilrevolusjonen ?

Uno X har åpnet en ny fyllestasjon der det tilbys både diesel, bensin og... hydrogen. Dermed begynner det å se lysere ut for potensielle hydrogenbilkunder.

Og så var de tre. Det høres kanskje ikke mye ut, men går det som tilhengerne av brenselcelleteknologi for personbiler ønsker, kan dette være akkurat det lille sparket som får steinen til å begynne å rulle.

Vi snakker altså om den tredje hydrogenfyllestasjonen til Uno X, drivstoffdistributøren til Reitan-gruppen. Dinside var til stede for to år siden da den første åpnet på Kjørbo i Sandvika sør for Oslo. Det ble da annonsert at målet var å utvikle et landsdekkende distribusjonsnett med 20 fyllestasjoner for hydrogen.

Har gått tregt

Det har i etterkant vist seg å gå tregere enn entusiastene hadde ønsket og ildsjelene som står på for at hydrogen skal bli stort som drivstoff, har uttrykt frustrasjon over det de kaller manglende vilje fra myndighetenes side til å sørge for tilstrekkelig med økonomisk støtte.

Tidligere i høst måtte den andre og lenge enerådende hydrogendistributøren, Hyop, kaste inn håndkleet og legge ned sine stasjoner.

SLIK ER DEN: Her er hydrogendispenseren på Uno X-stasjonen på Hvam nord for Oslo. Foto: Uno X
SLIK ER DEN: Her er hydrogendispenseren på Uno X-stasjonen på Hvam nord for Oslo. Foto: Uno X Vis mer

Men Uno X har i mellomtiden åpnet stasjon nummer to i Bergen og nå altså det andre tankstedet i Oslo-regionen, denne gangen drøye tre mil nord for Sandvika-stasjonen, på Hvam nord for hovedstaden.

Det er i tillegg annonsert en snarlig åpning i Ås, på sør-østsiden av Oslo. Da vil Akershus, der fylkeskommunen har trådt til som aktiv støttepartner, være godt dekket. Også for 2019 annonserer selskapet en åpning til i Bergen - nærmere bestemt på Søreide.

Uten at det er oppgitt noe tidspunkt for åpning, oppgir Uno X også at de har to konkrete prosjekter for Trøndelag.

Det er gode nyheter for de per i dag svært få som kjører på hydrogen - og for dem som ser for seg at en brenselcellebil kan være løsningen for å kjøre utslippsfritt uten nødvendigvis å ha regelmessig tilgang til ladepunkt for strøm.

Slik fungerer det:

-

Moderne hydrogenbiler har jo gjerne en rekkevidde på en full tank hydrogen på 40 til 60 mil, og - har man en fyllestasjon tilgjengelig , tar det få minutter å fylle tanken.

Og Uno X har ambisjoner om å gjøre slike tilgjengelig langs hoved-trafikkårene i Norge. Det er selskapet Uno-X Hydrogen AS som bygger hydrogenstasjonene for Uno-X. Selskapet eies av Uno-X Energi, NEL Fuel og Praxair Norge.

Hydrogen i skuddet

Hydrogen som energibærer er utvilsomt en teknologitrend i tiden: I konsulentselskapet KPMGs store undersøkelse blant ledere i bilindustrien, gikk det frem i 2018-rapporten at det er hydrogen-brenselceller for bil som har overtatt som trend nummer én frem mot 2025 fremfor batterielektriske biler.

Og etter tre dagers avstemning i Teknisk Ukeblads kåring Tech Awards for 2018, hadde hydrogenteknologiselskapet NEL fått 47 prosent av stemmene.