Nye Renault Captur får ladbar hybrid

- Kommer definitivt til å selge bedre nå

Renaults helt nye SUV har det som trengs for å lykkes på det norske markedet - ladbar hybrid med lang rekkevidde.

NY RENAULT CAPTUR: Andre generasjon av Renaults SUV i B-segmentet kommer til Norge i første halvår neste år. Med ladbar hybrid-motor vil den bli godt tatt imot. Video: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Seks år etter at Renault lanserte Captur, gjøres det nå klart for andre generasjon av SUV-en med en viktig ingrediens for det norske markedet:

Den lanseres nemlig med PHEV - nærmere bestemt ladbar hybridmotor, melder den norske importøren i en pressemelding.

- Dette er en god oppgradering for Renault. At Captur nå kommer som ladbar hybrid er et stort salgsfortinn for dem. Den kommer definitivt til å selge bedre enn forgjengeren, sier Dinsides motorekspert Fred Magne Skillebæk, som var tilstede på Captur-lanseringen i Paris i juni.

STATISK VISNING: Slik så det ut da den nye generasjonen Captur ble avduket foran Dinsides motor-representant. Foto: Fred Magne Skillebæk
STATISK VISNING: Slik så det ut da den nye generasjonen Captur ble avduket foran Dinsides motor-representant. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer
HELT NY: Renault Captur er helt ny når den kommer på det norske markedet i 2020. Foto: Fred Magne Skillebæk
HELT NY: Renault Captur er helt ny når den kommer på det norske markedet i 2020.
Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Tøffere konkurranse

Det er ikke små ord. Captur solgte nemlig over 1,2 millioner eksemplarer verden over etter 2013-lanseringen av første generasjon. Men det er først og fremst i Norge, hvor elektrifisering har større økonomiske fordeler, at Captur vil selge bedre.

Til og med første halvår i år er det bare registrert 2.215 Renault Captur-eksemplarer på norske skilter. Samtidig som SUV-en nå blir helt ny, har den også fått tøffere konkurranse.

- Den hadde bare én konkurrent da den ble lansert i 2013. Nå har den 20, noe som sier litt om utviklingen i dette segmentet, sier Skillebæk til Dinside.

Renault Captur-salget i Norge

2019* 2018 2017 2016 2015 2014 2013
6138823337650657675

TABELLFORKLARING: *Totalt er det solgt 2.215 Renault Captur i Norge, fra lanseringen i 2013 fram til første halvår 2019.

Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

«Teknologisk uovertruffent»

Med den nye utgaven av Captur lover Renault ny teknologi, sikkerhet, lave utslipp og høyere kvalitetsfølelse, i tillegg til nevnte elektrifisering. Dessuten har de redesignet bilen fullstendig, både ut- og innvendig. Produsenten hevder dessuten at det teknologiske innholdet i den Kina-produserte SUV-en er «uovertruffent for segmentet».

Dette er noe av hva de lover om eksteriøret:

  • Mer moderne og med tøffere linjer
  • Full LED-belysning fra første utstyrsnivå
  • Bredere grill med ny front-fanger, som både styrker personligheten og gir en funksjonell funksjon, i form av to brede luftdeflektorer foran hjulbuene som begrenser turbulens og forbedrer bilens aerodynamiske ytelser, og dermed reduserer forbruket
  • Den nye generasjonen er elleve cm lengre (4,23 meter), med to cm økt akselavstand (2,63 meter)
INTERIØRET: Slik kan det nye kjøremiljøet i Renault Captur se ut (om du velger det slik). Foto: Renault
INTERIØRET: Slik kan det nye kjøremiljøet i Renault Captur se ut (om du velger det slik). Foto: Renault Vis mer

Og dette sier de om interiøret:

  • Smart Cockpit
  • Bedre kvalitet og ergonomi
  • Ny «flyvende» midtkonsoll
  • Større lastekapasitet

Fred Magne Skillebæk er i alle fall imponert over interiøret i Renault Captur.

- Det gjør seg svært godt, samtidig som den får multimediasystemet den fortjener, sier han.

Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Lang rekkevidde

Foruten den ladbare hybriden, som er helt avgjørende for å lykkes på det norske markedet, er det ennå ikke bestemt hvilke motorer som tas inn i Norge. Totalt vil bilen tilbys med fem forskjellige bensinvarianter, tre dieselvarianter, én LGP-motorvariant, samt én E-Tech PHEV-motorvariant (den ladbare hybriden).

NI MOTORER: Det er ikke bestemt hvor mange av disse alternativene som tas inn i Norge, men den ladbare hybriden (nede til venstre) er helt avgjørende. Foto: Fred Magne Skillebæk
NI MOTORER: Det er ikke bestemt hvor mange av disse alternativene som tas inn i Norge, men den ladbare hybriden (nede til venstre) er helt avgjørende. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer
E-TECH PLUG-IN: Slik omtaler Renault selv sin ladbare hybrid. Foto: Fred Magne Skillebæk
E-TECH PLUG-IN: Slik omtaler Renault selv sin ladbare hybrid. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Selv omtaler importøren PHEV E-Tech-varianten på denne måten:

  • Drivlinjen er utviklet og designet innenfor Alliansen
  • Den nye generasjon 1,6 I bensinmotoren har blitt omarbeidet og utstyrt med et partikkelfilter for å redusere skadelige utslipp. Den er ledsaget av to elektriske motorer, en innovativ multimode direkte girkasse og et 9,8 kWt batteri

- 9, 8 kWt er bra på en bil i denne klassen. Hjemmelading kan man gjøre på maksimalt 3,6 kW, men det krever hjemmelader. Eventuelt er man nede på standard 10 A, som gir 2,3 kW-lading, forklarer Fred Magne Skillebæk.

Den elektriske rekkevidde er målt til cirka 65 km ved bykjøring, ifølge den nye WLTP-normen. I hastigheter opptil 135 km/t er tallet nedjustert til 45 km. Renault mener derfor at Captur på den måten kan kjøre nesten uten å bruke bensin på de daglige turene, mens den også kan benyttes på lange helgeturer eller på ferie uten noen bekymring for rekkevidden.

Den norske Renault-importøren har ennå ikke forespeilet noen pris på andre generasjon Captur, før den kommer til Norge i løpet av første halvår 2020. En typisk konkurrent vil være Opel Mokka og andre SUV-er i B-segmentet.