Nye Renault Captur får ladbar hybrid

- Kommer definitivt til å selge bedre nå

Renaults helt nye SUV har det som trengs for å lykkes på det norske markedet - ladbar hybrid med lang rekkevidde.

NY RENAULT CAPTUR: Andre generasjon av Renaults SUV i B-segmentet kommer til Norge i første halvår neste år. Med ladbar hybrid-motor vil den bli godt tatt imot. Video: Fred Magne Skillebæk Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Seks år etter at Renault lanserte Captur, gjøres det nå klart for andre generasjon av SUV-en med en viktig ingrediens for det norske markedet:

Den lanseres nemlig med PHEV - nærmere bestemt ladbar hybridmotor, melder den norske importøren i en pressemelding.

- Dette er en god oppgradering for Renault. At Captur nå kommer som ladbar hybrid er et stort salgsfortinn for dem. Den kommer definitivt til å selge bedre enn forgjengeren, sier Dinsides motorekspert Fred Magne Skillebæk, som var tilstede på Captur-lanseringen i Paris i juni.

STATISK VISNING: Slik så det ut da den nye generasjonen Captur ble avduket foran Dinsides motor-representant. Foto: Fred Magne Skillebæk
STATISK VISNING: Slik så det ut da den nye generasjonen Captur ble avduket foran Dinsides motor-representant. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer
HELT NY: Renault Captur er helt ny når den kommer på det norske markedet i 2020. Foto: Fred Magne Skillebæk
HELT NY: Renault Captur er helt ny når den kommer på det norske markedet i 2020.
Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Tøffere konkurranse

Det er ikke små ord. Captur solgte nemlig over 1,2 millioner eksemplarer verden over etter 2013-lanseringen av første generasjon. Men det er først og fremst i Norge, hvor elektrifisering har større økonomiske fordeler, at Captur vil selge bedre.

Til og med første halvår i år er det bare registrert 2.215 Renault Captur-eksemplarer på norske skilter. Samtidig som SUV-en nå blir helt ny, har den også fått tøffere konkurranse.

- Den hadde bare én konkurrent da den ble lansert i 2013. Nå har den 20, noe som sier litt om utviklingen i dette segmentet, sier Skillebæk til Dinside.

Renault Captur-salget i Norge

2019* 2018 2017 2016 2015 2014 2013
6138823337650657675

TABELLFORKLARING: *Totalt er det solgt 2.215 Renault Captur i Norge, fra lanseringen i 2013 fram til første halvår 2019.

Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

«Teknologisk uovertruffent»

Med den nye utgaven av Captur lover Renault ny teknologi, sikkerhet, lave utslipp og høyere kvalitetsfølelse, i tillegg til nevnte elektrifisering. Dessuten har de redesignet bilen fullstendig, både ut- og innvendig. Produsenten hevder dessuten at det teknologiske innholdet i den Kina-produserte SUV-en er «uovertruffent for segmentet».

Dette er noe av hva de lover om eksteriøret:

  • Mer moderne og med tøffere linjer
  • Full LED-belysning fra første utstyrsnivå
  • Bredere grill med ny front-fanger, som både styrker personligheten og gir en funksjonell funksjon, i form av to brede luftdeflektorer foran hjulbuene som begrenser turbulens og forbedrer bilens aerodynamiske ytelser, og dermed reduserer forbruket
  • Den nye generasjonen er elleve cm lengre (4,23 meter), med to cm økt akselavstand (2,63 meter)
INTERIØRET: Slik kan det nye kjøremiljøet i Renault Captur se ut (om du velger det slik). Foto: Renault
INTERIØRET: Slik kan det nye kjøremiljøet i Renault Captur se ut (om du velger det slik). Foto: Renault Vis mer

Og dette sier de om interiøret:

  • Smart Cockpit
  • Bedre kvalitet og ergonomi
  • Ny «flyvende» midtkonsoll
  • Større lastekapasitet

Fred Magne Skillebæk er i alle fall imponert over interiøret i Renault Captur.

- Det gjør seg svært godt, samtidig som den får multimediasystemet den fortjener, sier han.

Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Lang rekkevidde

Foruten den ladbare hybriden, som er helt avgjørende for å lykkes på det norske markedet, er det ennå ikke bestemt hvilke motorer som tas inn i Norge. Totalt vil bilen tilbys med fem forskjellige bensinvarianter, tre dieselvarianter, én LGP-motorvariant, samt én E-Tech PHEV-motorvariant (den ladbare hybriden).

NI MOTORER: Det er ikke bestemt hvor mange av disse alternativene som tas inn i Norge, men den ladbare hybriden (nede til venstre) er helt avgjørende. Foto: Fred Magne Skillebæk
NI MOTORER: Det er ikke bestemt hvor mange av disse alternativene som tas inn i Norge, men den ladbare hybriden (nede til venstre) er helt avgjørende. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer
E-TECH PLUG-IN: Slik omtaler Renault selv sin ladbare hybrid. Foto: Fred Magne Skillebæk
E-TECH PLUG-IN: Slik omtaler Renault selv sin ladbare hybrid. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Selv omtaler importøren PHEV E-Tech-varianten på denne måten:

  • Drivlinjen er utviklet og designet innenfor Alliansen
  • Den nye generasjon 1,6 I bensinmotoren har blitt omarbeidet og utstyrt med et partikkelfilter for å redusere skadelige utslipp. Den er ledsaget av to elektriske motorer, en innovativ multimode direkte girkasse og et 9,8 kWt batteri

- 9, 8 kWt er bra på en bil i denne klassen. Hjemmelading kan man gjøre på maksimalt 3,6 kW, men det krever hjemmelader. Eventuelt er man nede på standard 10 A, som gir 2,3 kW-lading, forklarer Fred Magne Skillebæk.

Den elektriske rekkevidde er målt til cirka 65 km ved bykjøring, ifølge den nye WLTP-normen. I hastigheter opptil 135 km/t er tallet nedjustert til 45 km. Renault mener derfor at Captur på den måten kan kjøre nesten uten å bruke bensin på de daglige turene, mens den også kan benyttes på lange helgeturer eller på ferie uten noen bekymring for rekkevidden.

Den norske Renault-importøren har ennå ikke forespeilet noen pris på andre generasjon Captur, før den kommer til Norge i løpet av første halvår 2020. En typisk konkurrent vil være Opel Mokka og andre SUV-er i B-segmentet.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!