Redaktør Henning Sund, DinSide Bil
Redaktør Henning Sund, DinSide BilVis mer

Kommentar:Farvel til kombibilen

De siste årene har kombibilen alltid stått lagelig til for hogg når statsbudsjettet legges frem, og Bondevik-regjeringen foreslår en dobling av avgiftene på kombibiler. Begrunnelsen? Den er rett og slett for gunstig priset avgiftsmessig. Og jeg må si meg enig i et forhold; fjern denne særnorske biltypen, men forvent ikke mer klingende mynt i statskassen av den grunn!

En "kombinert bil" er en varevogn eller minibuss som bygges om her i Norge til en 5- eller 6-seters stor stasjonsvogn med tilhørende stort bagasjerom. De mest populære kombibilene er Toyota HiAce og VW Transporter Kombi - biler som hører til kategorien "Kombinerte biler under 3,5 tonn".

Poenget med kombibilene var i utgangspunktet at biler som ble brukt til næringsvirksomhet også skulle kunne brukes til å frakte familien med, det typiske eksempelet er håndverkeren som også har behov for en familiebil. Men det er liten tvil om at svært mange av bilene selges som rene familiebiler - ikke særlig rart når man tar de gunstige avgiftene i betraktning.

Fra 1.1.1998 ble avgiften på kombinerte biler under 3500 kilo økt fra 28 til 35 prosent av avgiften på personbiler. Dermed burde kombibilene være mindre attraktive enn tidligere. Og det er mulig det også har skjedd, men statistikken spiller oss et lite puss - kombibiler og varebiler regnes i samme kategori når Opplysningsrådet for Veitrafikken lager sine registreringsstatistikker. Likevel - personbilsalget er redusert med nærmere 4 prosent i år i forhold til i fjor, men vare- og kombibilene i klassen under 3500 kilo viser en økning. Tilfeldighet? Neppe.

Varebiler for persontransport

I forslaget til statsbudsjett for 1999 strammer regjeringen grepet ytterligere - nå skal satsene for kombibil dobles - avgiften skal regnes til 70 prosent av takstene for personbiler. For min del kan man like gjerne likestille kombibilene og personbilene avgiftsmessig. Det blir noe søkt over varebiler som ombygges til å bli personbiler. Arbeidet er nødt til å fordyre bilene - likevel har bilene blitt rimeligere fordi importører, forhandlere og kunder har sett smutthullet i norsk bilavgifts-politikk.

Viktigst av alt - dette er biler som tross alt og i første rekke er konstruert for å frakte gods, ikke mennesker. Både HiAce og Transporter lages som minibusser, men der er det lagt ned betydelige krefter fra fabrikken på å lydisolere bilen, og for å gjøre den trygg og komfortabel for persontransport.

Forslaget til avgiftsøkning medfører at den rimeligste utgaven av Chrysler Grand Voyager Kombi går opp med omlag 75.000, fra 242.000 til 316.700 kroner. Da blir den nesten 20.000 dyrere enn rimeligste Voyager, men fortsatt 100.000 rimeligere enn den rimeligste Grand Voyager personbil.

Hvem taper?

Med en dobling av avgiftene for kombibiler regner regjeringen med en instramming på 135 millioner kroner. En innstramming - javel - for hvem? Med en slik økning av avgiftene skulle det knapt være ønskelig eller lønnsomt for hverken importør, forhandler eller kunde å fortsette å bygge om biler til kombinerte biler. Ergo - salget av slike biler vil synke dramatisk, ja kanskje til og med forsvinne helt av seg selv.

Det blir tap i inntekt for staten, men de regner med at mange av kombibilkjøperne heller vil anskaffe en vanlig personbil av stasjonsvogn eller flerbrukstypen. Hvor mye det vil medføre i økte inntekter sier ikke St. prp. 1 noe som helst om, men økningen av årsavgiften på 15 kroner (pluss normal verdistigning) og økt slagvolumavgift på biler med større motor enn 2,2 liter, skal gi 30 mill mer i kassa. Hvem som tilslutt blir økonomisk skadelidende - staten eller deg som familieforsørger tør ikke vi å spå noe skråsikkert om enda.

Ikke familievennlig?

Det er lett å forsvare kombibilene utfra at kombibilene kan tilby de store småbarnsfamiliene den plass de trenger til å kjøre hele familen på påsketur uten å behøve å ty til to biler. Og kombibilene er ideelle i så måte. Men det faktum at bilene egentlig ikke er konstruert for den bruken kombibilene tross alt dekker, er nok til at vi er skeptiske til kombibilens berettigelse. Tross alt burde da en families første og viktigste kriterie for valg av bil være at den er sikker og komfortabel nok til å frakte familien trygt?

Derfor - la kombibilen dø en stille død, så skal vi ikke et øyeblikk ironisere over at den sittende regjering som nå slår siste spiker i kista for kombibilen består av de samme partier som har reddet kombinertbilene ved hver statsbudsjettbehandling de siste par årene...