Hr. Julenisse! Alt denne skribenten ønsker seg er en Mercedes SLR. Jeg lover å være snill gutt i mange år, og jeg lover å gi våre lesere daglige nyheter fra Norges ledende biltjeneste i lang, lang tid.
Hr. Julenisse! Alt denne skribenten ønsker seg er en Mercedes SLR. Jeg lover å være snill gutt i mange år, og jeg lover å gi våre lesere daglige nyheter fra Norges ledende biltjeneste i lang, lang tid.Vis mer

Kommentar:Bilder fra en utstilling

Det er spesielt 3 ting dette års bilutstilling vil bli husket for - sett med norske øyne. Ford som kjøpte Pivco, Mercedes SLR og hva et normalt norsk vintervær kan gjøre for å ødelegge en internasjonal bilutstilling.

-- Hva jeg synes om Th!nk? Franskmannen himler artistisk med øynene og smiler bredt. -- Th!nk twice before you buy! utbryter han. For denne bilen er for liten for alle, var den gjengse kommentaren, selv fra franskmenn, italienere og spanjoler som er fortvilet over kaotisk biltrafikk i kontinentale storbyer.

Før man begynner å feire et nytt, norsk industrieventyr, finner vi grunn til å minne om at det faktisk ikke er slik at det er bilen som var det viktigste da Ford overtok Pivco, men at det var menneskene bak selskapet, grunder-ideene og teknologien som var interessant.

For Ford var Pivco "peanuts". Den samlede utstillings-standen til Ford - som samlet alle deres merker (Ford, Jaguar, Aston Martin, Lincoln, Mercury - og Pivco), kostet nemlig 27 millioner dollar - og det er sannsynligvis mye mer enn hva Ford betalte for å overta aksjemajoriteten i Pivco!

Været i fokus

Utstillingen startet med "snøstorm" som sørget for å stenge flyplassen, lamme trafikken, og stenge skoler, restauranter og gamlehjem. Det var med nød og neppe at pressedagene i det hele tatt kunne gjennomføres.

For en nordmann var det faktisk ganske morsomt å se at et samfunn blir totalt paralysert i 5 dager - på grunn av en snøstorm som varte i et halvt døgn, og som i Norge ikke ville ha ført til annet enn kolonnekjøring over Haukelifjell.

På dette føret lot vi oss transportere med drosje på sommerdekk(!), og det var ingen større trafikkulykker selv om det var både snø og is på veiene. Dersom man tilpasser seg føreforholdene, kan man komme seg frem uten fare for liv og lemmer, uansett dekkutrustning. Og oppfattet du dette som et lite innspill til piggfridebatten i Norge, ja, da tok du poenget!

Showets stjerne

Fra en utstilling som var nokså fattig på nyheter for det europeiske marked, var det likevel en stjerne som skinte klarere enn andre. Mercedes SLR er rett og slett en aldeles nydelig bil, dens retrospepktive design er likevel moderne og avansert, nostalgisk, men likevel hype. Mercedes lage denne bilen!

Likevel - en litt tom følelse har vi etter årets show, det var litt for lite matnyttig, litt for amerikansk, litt for lite praktisk. Vi kommer tilbake med ytterligere omtale av flere av konseptbilene som ble lansert i Detroit om noen få dager.

Klikk her for å gå til hovedsak om bilutstillingen i Detroit.

DinSide Bil har eksistert i mindre enn ett år. Likevel våger vi påstanden om at vi i løpet av den korte tide har greid å bli en ledende nyhetsleverandør til det norske, bilinteresserte publikum. Vi sier takk for oss fra Detroit, og ser frem til å dekke fremtidige bilutstillinger online, enten de er i USA, Frankfurt, Geneve eller Tokyo.

Detroit, 7. januar 1998

Med bilhilsen fra

Henning Sund
Redaktør
DinSide Bil