Kommentar: På sporet av den tapte snekke

Sol, sommer og en saktegående snekke. Blir det båtglede av slikt?

Det var ikke helt enkelt å undertrykke det hånlige utrykket som ufrivillig spredte seg i ansiktet. Så, dette var altså båten vi skulle utforske skjærgården rundt Jomfruland og Kragerø med? En snekke. 20 fot, 30 hk og toppfart på åtte knop. Hvorfor sa jeg egentlig ja til denne helgeturen?

Ulykkelig barndom

For jeg trodde barndommens traumer endelig var et tilbakelagt stadium av livet. Familien min var nemlig den lykkelige eier av, ja nettopp; en snekke. Med 12 patetiske hestekrefter og seks knops marsjfart. Jeg husker jeg med store, misunnelige øyne iakttok familiene der far hadde hatt kapital, fornuft og omtanke til å anskaffe sine nærmeste en hurtiggående cabincruiser. Jeg trodde jeg var ferdig med dette, med diesel banking i svømmefart mellom forblåste holmer og skjær.

Solskinn i åtte knop

Kanskje er jeg blitt mer voksen siden sist? Kanskje er jeg rett og slett lei av 50 knop og nyrebelte? Hvorom allting er: Helgen i snekke ble en helg med båtglede det er lenge siden jeg opplevde. For visst gikk det sent. Søvndyssende sent. Bokstavelig talt. Dieselbankingen og den svake vuggingen i bølgende. Nattehimmelen over oss, full av stjerner og stjerneskudd. Vi sovnet som små barn. Etter en solskinnsdag i åtte knop.

Positiv utvikling?

En sommer som privilegert journalist er snart tilbakelagt. Jeg har kjørt mye av det raskeste og beste som finnes i norsk skjærgård. Likevel har ingen av disse båtene gitt meg samme båtopplevelsen som en gammel snekke en helg på Sørlandet. Og spørsmålet trenger seg ubønnhørelig på: Er utviklingen mot stadig raskere båter en positiv utvikling?

Kanskje er den ikke det. For i en overmotorisert skjærgårdsjeep blir kveldsturen ofte 50 knops stressende adrenalinkick, i stedet for den avslappende rekreasjonen man tidligere forbant med båtliv.

- Du ikke kjøre som en tulling selv om båten har motor til å gjøre det, vil kanskje noen innvende. Og de har så rett. Problemet er bare at all erfaring tilsier at man stort sett kjører det båten er god for. Uansett. Derfor trenger vi kanskje teknologiske begrensinger, alla en snekkemotor, som motvekt til de psykologiske grensene vi selv mangler.

Torsdag: Snekke i år 2000

Fra kvasifilosofi til forbrukerjournalistikk: Er en snekke en vordende båteier i år 2000 i det hele tatt bør bruke energi på å vurdere? Hvilke fordeler har en snekke i forhold til mer hurtiggående cruisere? DinSide prøver å gi deg svaret førstkommende torsdag. Da vil vi også gi deg en omtale av norgeshistoriens tre mest klassiske snekker.