Kommentar: Konseptenes bilutstilling

Detroit (DinSide Bil): Tre dager har gått. Tre dager med mye gåing, og ikke minst mange konsepter. Men vi måtte gå langt mellom hver gang vi fant noe spennende.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Detroit er aldri kjedelig. For har du litt sans for amerikansk show, vel da er dagen reddet. Men vi reiste ikke helt hit for å se spektakulære show. Vi reiste for å se på biler.

Og det fikk vi se. Masse, men lite som fikk hjertet til å dunke raskere eller oss til å mumle "aha".

Hvor var Th!nk

For konseptbilene har stått i sentrum på årets utstilling. Og temaet for de fleste har enten vært tilnærming til informasjonssamfunnet, elektronikk - som slett ikke har vært banebrytende - og sportslighet. Alt skal være sportslig, det skal være mulig å surfe på Internett og bilene skal lystre når du snakker til dem. Og bare for å gjøre det hele komplett har GM satset knallhardt på biler hvor sjåføren selv kan bestemme hvilke instrumenter som ønskes og hvordan de skal plasseres i det digitale instrumentpanelet.

Men ingen har snakket om miljøvern. Ikke én konseptbil har vært utstyrt med brenselsceller, ikke én har vært hybrid - og elbiler ser ut til å være helt ute. Stakkars Th!nk var ikke engang nevnt på skiltet ved inngangen til Ford Motor Company sin stand.

På grensen til idiotisk

Kan man så trekke noen trender ut fra det man har sett på utstillingen her i Detroit? Vel, det mest nærliggende må være at bilens elektronikk skal bygges videre ut. Jeg er ikke i tvil om at fremtidens biler vil kunne kommunisere med Internett, gi deg værmeldingen i grafisk form, sende e-post hit og dit og kunne tenne lyset i stua før du kommer hjem.

Og for å være helt ærlig ser jeg ikke helt poenget med at bilbransjen skal bevege seg i den retningen, selv om også jeg ser at litt integrasjon kan være nyttig. Men når DaimlerChrysler lanserer en bil som har mulighet til å overføre bilder fra hjemmets sikkerhetskamera for å se om bikkja har det bra er det ikke lenger nyttig. Da er det på grensen til idiotisk.

Famler i blinde?

Litt tåpelig blir det også når GM lanserer Cadillac Vizón og gjør et stort nummer ut av at bilen kan holde fast avstand til bilen som kjører foran når konstantfartsholderen er i bruk. Jeg mener, det har jo Mercedes-Benz hatt i sine biler i snart to år.

Og det kan kanskje summere opp årets bilutstilling i Detroit. For det kan virke som om bilgigantene strever med å finne på noe nytt. Det virker som om de bygger konsepter uten å ville noe med dem - og kanskje har vi kommet så langt at det begynner å bli vanskelig å finne på noe nytt og spennende. I så fall ser vi med gru på bilutstillingen om ett år, hvor Internett i bil etter alt å dømme skal bli enda viktigere - og hvor det med enda mer tydelighet skal bevises at bilindustrien strever med å finne på nye ting. Takk for oss.

  • Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen fra bilutstillingen i Detriot