Komfortabel GT-småbil

Det er ikke nyreknusende demping og gocart-styring som preger den foreløpig sprekeste 207en.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Derimot er det komforten som har gjort sterkest inntrykk etter en ukes test. Særlig fleksibiliteten i motoren, andregir fra 15 til 105 km/t, og det høye dreiemomentet gjør denne bensinbilen svært attraktiv.

Og det sportslige lider ikke, det er mye kjøremoro 207 GT, selv om den mangler den asfaltslikkerfølelsen som man fikk i forgjengeren 206 i RC-utgave.

Kombinasjonen sportslighet og komfort, og den praktiske størrelsen, gjør 207 GT til en bil det er lett å like, og lett å trives med.

Samarbeidsmotor

image: Komfortabel GT-småbil
image: Komfortabel GT-småbil


Denne 1,6-literen er et samarbeid mellom PSA-gruppen og BMW, og er en motor som finnes i flere versjoner både med og uten turbo. I Mini Cooper S leverer den 175 hestekrefter, mens den i 207 dukker opp i to versjoner, 116 og 150 hestekrefter. Det er sistnevnte som sitter i 207 GT, og det er en turbo som gjør den så sterk og fleksibel.

1,6-literen er en moderne motor, for eksempel klarer den spreke turboversjonen forbrukstall som den gamle 1,6-literen i 110-hesters versjon, og uten turbo gir den betydelig lavere forbruk.

Også GT-diesel

Peugeot har to GT-biler i 207-serein, og den andre er en dieselversjon med 1,6-liter og 109 hestekrefter. Vår turbobensinmotor leverer imidlertid akkurat samme dreiemoment som diesel-GTen, 240 Nm, men bensinbilen slår denne gang dieselversjonen ved å stille med fullt dreiemoment fra 1.4000 o/min, mens dieselmotoren trenger 1.750 o/min for å levere fullt.

Og siden det er så stor forskjell i hestekrefter oppleves disse to bilene som ganske forskjellige, med bensinbilen som den klart sprekeste.

Les om motor og kjøreegenskaper her.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!