Komfort på fransk

Nyhetene fra Bénéteau for 2001-sesongen heter Oceanis Clipper 393 og 473. Den nye generasjonen Oceanis-båter skal gjøre seiling til en enklere og mer tilgjengelig aktivitet. Samtidig som både seilegenskaper og bokomfort ivaretas.

Foto: Bénéteau Vis mer
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Bénéteau har i dag to modellinjer i sitt seilbåtprogram – First og Oceanis. Mens First-båtene først og fremst setter seilegenskapene i fokus, er Oceanis-båtene mer til tur- og familiebruk.

Lyst og komfortabelt

Oceanis 393 og 473 er en videreutvikling av dette konseptet. Et av målene har vært å gjøre plassen under dekk mer lys og rommelig. Et av grepene franskmennene har brukt, er å løfte dekket over salongen midtskips. Bénéteau har imidlertid ikke konstruert en dekksalong – det ville utvilsomt ødelagt linjene i designet. Dermed byr heller ikke de to nyhetene på innvendig styreposisjon, som vi ofte finner på båter med dekksalong.

Resultatet er imidlertid at båten har fått et mer rommelig preg innvendig. Bénéteau har også vært raus på bruken av vinduer, slik at dagslyset lettere finner vegen inn i både salong og lugarer. Interiøret domineres dessuten av lyse tekstiler.

Mye utstyr

Som andre Oceanis Clipper-båter har også nyhetene et høyt utstyrsnivå. Tanken er at båtene skal være seileklare fra verftet.

I listen over utstyr finner du blant annet stereoanlegg, elektrisk kjøleskap, steintøy, fortøyningstau, fendere og anker.

Raskere

Familiebåt til tross – et kravstort marked krever også at seilegenskapene duger. For å gi båtene bedre krysseegenskaper har franskmennene vært rause da de tegnet kjølen. Oceanis 393 har fått en kjøl som synker 190 centimeter ned i vannet. Storebroren, Oceanis 473, strekker seg ytterligere 20 centimeter mot havbunnen.

Også seilarealet er sjenerøst: Oceanis 393 har et seilareal på 75 kvadratmeter, uten spinnaker. På Oceanis 473 måler seilene 108 kvadratmeter. Begge båtene har også fått en lengre vannlinje enn sine tilsvarende forgjengere.

I Norge til våren

Oceanis 393 vil erstatte dagens Oceanis 381. Båten, som også vises på ”Sjøen for alle” i mars, kan leveres med to eller tre lugarer. Prisen er kalkulert til 1,2 millioner kroner. Oceanis 393 er trolig ikke leveringsklar for norske kunder før 2002-sesongen.

Oceanis 473, som vil erstatte Oceanis 461, leveres i tre versjoner – med to, tre eller fire lugarer. Prisen blir 1,9 millioner kroner. Båten blir tidligst å se i norske farvann i slutten av mars. Likevel må kundene belage seg på å vente til neste sesong med å gå om bord i sin egen Oceanis 473.

Relaterte artikler

  • Bénéteau: Motorbåter fra seilbåtverft

  • Jantar 29: Tysk seilbåt med polsk blod