Komfort og anvendelighet

Særdeles ufrivillig treffer vi et krater av et hull i veibanen, og plutselig befinner vi oss mye lengre bak på salen enn hva vi gjorde i utgangspunktet.


Noe av forklaringen på dette ligger nok i det glatte materialet på setet og den svakt skrånende vinkelen bakover - altså ingen kant som holder deg på plass. Ja, ja, så får du justert sittestillingen uten å legge for mye krefter i det selv…

Vennlig overfor akterspeilet

Sitteputen er myk og bred og polstringen går godt nedover sidene, noe som er behagelig når du må stanse og sette beina på bakken. Sitteputen er lang nok for to - selv om nytten av det andre setet er begrenset i Norge. Det er kun tillatt å ha ett barn på inntil 10 år som passasjer på en moped. Mer om regler for mopedisten finner du her.

Høyden på sitteputen er 79 centimeter. Du skal ikke være mye mindre enn 165 centimeter, eller ha relativt korte bein, før du får problemer med bakkekontakten når du stanser.

Emaljeklapring

Sittestillingen er behagelig - og du når fint frem til styret. Fjæringskomforten er også rimelig god, men vi kan vel trygt fastslå at Katana R ikke er perlevenner med trikkeskinner, brosteiner og andre hyppig forekommende huller i hovedstadens gater. Det resulterer i litt vel mye mer rumperisting og emaljeklapring enn det vi helst foretrekker. Passering av slike ujevnheter blir mer komfortabelt i hastigheter over 30 kilometer i timen, noe som for øvrig kan være vanskelig å oppnå i sterkt trafikkerte bygater.

Fugledansen på to hjul

Selv om Katana R er rimelig moderne teknisk - sammenlignet med mange av sine artsfrender - krever ikke Katana R så veldig mye teknisk innsikt av sin sjåfør. Den startes enkelt ved hjelp av elstart, og i tillegg har den kickstart dersom det skulle være nødvendig. Kjørestillingen er som nevnt fin, men sidespeilenes posisjon gjør sykkelen uoversiktlig bakover. For å se hvordan det ligger an bak hekkspoileren, må du dra armene og albuene innover mot kroppen. Vi foretrekker å danse fugledansen med begge beina på bakken, og helst når ingen ser oss.

Av, på, vet ikke?

Betjeningen av blinklyset er litt mer trøblete enn vi setter pris på. Å sette på blinklyset går fint, men det slåes av ved å trykke inn den samme knappen du bruker til å sette på blinklyset. Dette viser seg å være veldig knotete å få til - det resulterer gjerne i at du skyver knappen litt på skrå, og da er du jo like langt...

I tillegg til speedometer, kilometermåler og bensinmåler, er Katana R utstyrt med varsellampe for oljenivå, temperatur og blinklys. Det er omtrent håpløst å se om noen av disse varsellampene lyser, i hvert fall i dagslys. Du tenker kanskje ikke så mye på det hva gjelder oljenivå og temperatur, men når det gjelder lampen for blinklys, er det både irriterende og trafikkfarlig at det er såpass håpløst å se hvorvidt varsellampen blinker. Det hender jo at man glemmer å slå av blinklyset, og da er det greit å kjapt og enkelt, kunne sjekke hvorvidt dette er gjort.

Som nevnt overfor, er Katana R utstyrt med kilometerteller. Vi synes imidlertid det er dårlig at en såpass moderne og avansert scooter ikke har tripteller. Dette er nyttig på flere måter - for eksempel kan du få målt hva som er korteste vei til jobb, etc.

Bagasje

Vi har vel alle hørt eller lest om de som går inn i banker eller postkontorer med mc-hjelmen på og visiret nede. Det vil sikkert glede alle disse at med en scooter som Katana R blir dette unødvendig. I oppbevaringsrommet under setet er det nemlig akkurat plass til hjelmen, og kanskje til en badebukse - men ikke til så veldig mye annet.

Når du skal parkere, vil du også glede deg over den ekstra tryggheten som rattlåsen gir deg. Når den iverksettes, blir alle elektriske kretser satt ut av spill. Vi skulle bare ønske at dette var noe enklere å få til, da vi irriterte oss grønn og svettet unødvendig mye over den knotete funksjonen.

For å lese mer om scooterens ytelser, gå til motor, kjøreegenskaper og pris. Tekniske data finner du her.