Komfort og anvendelighet

Tenåringsgutten på busstoppet har tydelig funnet noe svært interessant på bakken, som han studerer iherdig mens han støtter hodet i hendene. Vi drar på det vi greier oppover bakken mot gutten med Speedfight2 Prost. Unggutten ser opp, reiser seg og snur seg beundrende etter vår snertne hekkspoiler der vi passerer ham med et smil.

Komfort og anvendelighet

Etter som scooteren er oppkalt etter en F1-kjører, setter det visse standarder og skaper visse forventninger hva gjelder utseende. Og Speedfight2 Prost skuffer ikke. For hva sier du til røde speil, hekkspoiler, rødt gitter foran luftinntakene og aluminiumsplate til å sette beina på - i tillegg til fartsglad dekorering av sykkelen ellers. Ikke rart at unggutten snudde seg etter oss, og han var slettes ikke den eneste som måtte sende et ekstra blikk etter scooteren.

Ikke bare tant og fjas

Det er heller unntaket enn regelen at styling og fjas har en dypere mening, men noen av designelementene har faktisk også sin praktiske fordel. Den perforerte aluminiumsplaten til å sette beina på ser ikke bare tøff ut, men den gir deg godt feste og gjør at føttene ikke sklir. Dette er standardutstyr på Prost og X-Ray, men finnes ikke på den ordinære Speedfighten. Det kunne med fordel vært standard på alle slike scootere, da det effektivt forhindrer at skoene sklir dersom du for eksempel treffer en ujevnhet i veien.

Langt i det fjerne

Vi er ute av krysset før firehjulingene har begynt å rulle, og snart ser vi bilene langt i det fjerne bak oss… I alle fall nesten.

De røde speilene gjør nok sykkelen atskillige hakk tøffere enn sine mindre stylede søsken, men utseende er ikke alt. Sidespeilene kunne med fordel ha sittet litt lengre ut, for slik det er nå, er sikten bakover dårlig. Vi må klemme armene innover eller svinge litt, for å se skikkelig bakover. Uavhengig av fargen på speilene, er nok dette likt for både spesialversjonene og den ordinære modellen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Glifri

Som den perforerte aluminiumsplaten på fotbrettet er gli fri, er også setet - heldigvis ikke i perforert aluminium - også i et anti skli materiale. Dette kombinert med en ganske kraftig kant der det er naturlig at akterenden stopper, gjør at du ikke sklir bakover dersom du skulle treffe en kraftig dump i veien.

Sliten bak

Men sittekomforten er vi ikke helt fornøyd med. Vi ble sittende veldig på halebeinet, uten noe særlig støtte fremover under lårene. Dessuten synes vi at vi ble sittende veldig fremoverbøyd, og lite avslappet.

Setehøyden kan også by på utfordringer for den mindre andelen av befolkningen. Dersom vi stanset på ujevn og sporete veibane, var det vanskelig å nå nedi med føttene på begge sidene av scooteren. De under 165 centimeter vil nok merke dette på kroppen.

I Norge har du begrensede muligheter til å befrakte passasjerer på moped, men ett barn under ti år kan du ha med uten å bryte loven. Det er plass til passasjerer på Speedfight2, og for disse er scooteren utstyrt med utslagbare fothvilere.

Komfort og anvendelighet

Bøy, sikt, åpne

Som på de aller fleste andre scootere, er det et oppbevaringsrom under setet som akkurat rommer en helhjelm, men ikke regn med at du får plass til så veldig mye annet der. Det eneste aberet med oppbevaringsrommet under salen, er plasseringen av nøkkelhullet. Det sitter ute av syne, slik at du må bøye deg ned for å få siktet inn nøkkelen og låst opp. Irriterende!

Duger dårlig med dugg

Instrumentene er stort sett lettleste og velfungerende. Eneste unntak måtte være temperaturmåleren, som med sin svarte bakgrunn kan være litt vanskelig å lese. Ellers er Speedfight utstyrt med bensinmåler, speedometer og kilometermåler - i tillegg til varsellamper for oljenivå, fjernlys og blinklys. Varsellampene er ganske små, men de lyser godt, slik at det likevel er rimelig enkelt å se. Noe dårlig inntrykk gir det likevel når instrumentene begynner å dugge, som de gjorde på vår sykkel.

Bryteren for blinklyset er enkel å nå og lett å betjene, og ekstra bra blir det når Speedfighten har en egen knapp til å slå av blinklyset med.

I følge speedometeret var Speedfight2 Prost skremmende rask. Mer om dette kan du lese i artikkelen om motor, kjøreegenskaper og pris.