Komfort og anvendelighet

Solen skinner over hovedstaden og vi cruiser avslappet av gårde. På motsatt side av veien observerer vi en av de absolutt kuleste gutta med usedvanlig moderne frisyre, solbriller og antrekk - og han sparker for livet på den manuelle sparkesykkelen sin.


Vi seiler videre, avslappet, frisk og opplagt og misunner absolutt ikke den kule fremadstormende mannen hans svette panne. Og tanken på at vi uansett får mye mer oppmerksomhet enn det vedkommende herre sikkert drømmer om, varmer oss om hjertet…

Varme blir vi også når vi selv må hjelpe til å sparke i oppoverbakkene, og når batteriet går tomt langt hjemmefra og vi må sparke hele den lange veien hjem…

Drar dårlig oppover

Dette er noen av de store bakdelene med Zappyen slik som vi ser det: Det er jo nettopp i de bratte oppoverbakkene at vi skulle ønske oss litt drahjelp til å bestige toppen. Riktignok drar den litt i slake oppoverbakker - og dersom du benytter hele bredden på veibanen og krysser deg oppover fra side til side, kan du komme deg et godt stykke oppover uten å måtte hjelpe til så mye selv. Men det er vel ofte uheldig å ligge og krysse tvers over veien…

Mer om Zappyens ytelser og prestasjoner på dette området kan du lese i motor og kjøreegenskaper.

For tung til å bære med seg

Zappyen er tung. Med batteriet veier den hele 17 kilo. 17 kilo er mye å løfte på for en middels svak kropp. Så mange kilo er tungt å løfte både inn og ut av bilen, og i hvert fall såpass tungt at det er uaktuelt å bære Zappyen med seg inn på for eksempel butikker i byen. Muligheten da blir å sette den fra seg ute, og da må du låse den slik du låser en sykkel - og du tar samtidig samme risiko som en syklist tar når han setter fra seg doningen sin ute på gata. - Det blir ikke alltid billig.

Vanskelig å forsikre

Og akkurat dette kan bli et problem. Zappyen koster jo tross alt 6.500 kroner - det samme som en rimelig bra sykkel. Dette er såpass mye penger at du med Zappyen - på samme måte som med tråsykkelen - synes det er beroligende å ha en forsikring på sykkelen, i tilfelle den skulle bli stjålet. Vi kontaktet fire av de store forsikringsselskapene i Norge: If, Gjensidige, Vesta og Vår - og lurte på mulighetene for å forsikre doningen. Et par av selskapene kunne tenke seg å vurdere saken dersom de fikk noen henvendelser, mens noen avviste det og henviste til at Zappyen ikke er typegodkjent. Du bør altså sjekke med forsikringsselskapet ditt hvorvidt de er villige til å forsikre Zappyen - før du investerer i en. Mer om lovlighet av sparkesykkelen finner du her.

Bredt fotbrett

Fotbrettet du står på, er mye bredere enn det man finner på manuelle sparkesykler. Brettet er 21 centimeter bredt foran, og 11 centimeter bredt bak - så det er ikke noe problem å finne fotfeste, og du kan stå med begge føttene ved siden av hverandre, og skifte stilling uten problemer.

Vanskelig i trafikkerte gågater

Fordi lovligheten av Zappyen ennå ikke er avklart, er det heller ikke soleklart hvilke kjøreregler som gjelder for sparkesykkelen. I følge importøren kan du følge samme kjøreregler som en trå-sykkel.

På stille formiddager er det ikke noe problem å ferdes i gågater eller på fortau, men så mye kan vi si at å ferdes med Zappyen i gågata en lørdag formiddag, verken er veldig konstruktivt eller veldig sunt for mavesåret. At Zappyen er så stillegående som den er, gjør det ikke akkurat enklere å manøvrere seg fram mellom shoppende mennesker, da det er umulig for dem å høre at du kommer. Et gammeldags horn eller en ringeklokke som man bruker på tråsyklene, hadde vært en ide.

Unngå gnagsår

De fleste har vel opplevd å traske byen rundt for å rekke over en hel del ærender på en gang, med påfølgende trøtte bein og såre hæler. I slike tilfeller er Zappyen genial - dersom du ikke bor i en by med altfor mange bratte bakker å forsere, selvsagt. I løpet av en liten halvtime krysset vi sentrum av hovedstaden på kryss og på tvers flere ganger - like blide og uten å pådra oss gnagsår.

Hjemturen kan bli slitsom

Men det var også da vi var på det punktet lengst borte fra der vi hadde parkert bilen, at batteriet sa stopp. Og etter som vi måtte sparke Zappyen hjem, kan vi love deg at det var en slitsom hjemtur. Mer om Zappyens egenskaper når du må bruke den som manuell sparkesykkel, kan du lese i motor og kjøreegenskaper.

Vi kan i alle fall love deg at vi følte oss alt annet enn kul da Zappyen først harket et par ganger, før den kontant nektet å gå lenger, og vi måtte trille den deler av veien…