Kombi-Octavia som 4x4

MO I RANA (DinSide): Skikkelig vinterføre og en nybrøytet Arctic Circle Raceway var rammen rundt den internasjonale lanseringen av Skoda Octavia sedan 4X4.

Kombi-Octavia som 4x4
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Stasjonsvognutgaven av Octavia 4x4 har solgt godt, det er bare 1,6-literen med forhjulsdrift som selger bedre enn stasjonsvognutgaven med dieselmotor og firehjulsdrift.

Bare bensin

I første omgang vil det Skoda kaller sedan, alle andre ville sagt kombi, kun bli tilgjengelig med 1,8–liters bensinmotor. Stasjonsvognen med firehjulsdrift er tilgjengelig med tre motorer; 2-liter bensin med 115 hestekrefter, 1,8-liters bensin med turbo og 150 hestekrefter, og 1,9-liters turbodiesel på 100 hestekrefter.

1,8T-motoren gjør Octavia sedan til en relativt sprek familekombi, uten firehjulstrekk gjør den unna 0-100 km/t på 8,5 sekunder. Firehjulstrekksystemet stjeler en del krefter, og tilsvarende motorisert stasjonsvogn gjør øvelsen unna 0,8 sekunder saktere.

Ikke fortere

Perfekte testforhold på Arctic Circle Raceway, Mo i Rana.
Perfekte testforhold på Arctic Circle Raceway, Mo i Rana. Vis mer

Octavia har i utgangspunktet gode kjøreegenskaper. Firehjulstrekksystemet basert på en Haldex-kobling gjør ikke Octavia til en raskere bil på tørt føre, til det er kraft fordelingen for lite forutsigbar.

Fordeler kraften

I utgangspunktet er Octavia 4x4 forhjulsdreven. Ved hastighetsforskjeller mellom for- og bakaksel fordeles kraften også til bakhjulene. Det er det at bakhjulene kobles inn og ut som gjør at bilen kan føles ustabil ved hard kjøring. For eksempel kan du på samme måte som i Audi A3, TT og Volkswagen Golf med samme systemet oppleve plutselig overstyring, vel å merke med ESP (elektronisk stabilitetskontroll) koblet ut.

Lav fart

Rallyinstruktør John Haugland måtte trekke mer enn en bil ut av snøfonna.
Rallyinstruktør John Haugland måtte trekke mer enn en bil ut av snøfonna. Vis mer

På vinterføre er svakhetene med en elektronisk styrt Haldex-kobling mindre forutsatt at man endrer kjørestil. Skoda hadde engasjert rallyinstruktør og tidligere fabrikkjører for Skoda John Haugland for å veilede journalister fra hele Europa.

Ifølge Haugland er trikset å holde lav nok fart inn i svingen til at den økte traksjonen firehjulstrekken gir kan utnyttes i utgangen. Denne kjørestilen reduserer ulempene med variabel firehjulstrekk.

God fremkommelighet

Skoda velger å heve Octavia med firehjulstrekk med 23 millimeter. Den økte bakkeklaringen er til god hjelp på ubrøytete vinterveger, og noen hytteveier er også i en slik forfatning at et par centimeter kan være nyttig.

Bakkeklaringen er økt med 23 mm på Octavia 4x4.
Bakkeklaringen er økt med 23 mm på Octavia 4x4. Vis mer

Det er fremkommelighet som er avgjørende for de aller fleste ved valg av firehjulstrekker. Octavia imponerte i dyp nysnø, og bakkestarter på glatt underlag var uproblematisk.

Fordelen med et firehjulstrekksystem som i Octavia er at drivstofføkonomien ikke påvirkes negativt i samme grad som ved konstant firehjulsdrift.

Januar

Importøren, Harald A. Møller AS, har ikke fastsatt prisen ennå. Skal vi tippe etter hvordan stasjonsvognen er priset virker en pris på rett under 300.000 kroner sannsynlig for den rimeligste utgaven. Det bli en 1,8T i utstyrsnivå Elegance. Denne skal være klar for lansering i Norge i januar 2002.

Etter hvert vil kombi-Octavia med firehjulstrekk også komme med andre motorer. Mest sannsynlig blir det de samme som nå er tilgjengelig i stasjonsvognutgaven.