KOLLISJONSTEST: Store forskjeller i Golf-klassen

Mange av bilene i Golf-klassen er svært populære i Norge. Euro NCAP sine kollisjonstester avslører at bilprodusentene har lagt svært ulik vekt på sikkerheten.

VINNER: I følge Euro NCAPs kollisjonstester er Renault Megane er den tryggeste av bilene i Golf-klassen når resultatene fra både side- og frontkollisjonstestene legges til grunn. Vis mer

European New Car Assessment Programme, Euro NCAP, har siden 1997 testet sikkerhetsnivået på nye biler som selges i Europa. Kollisjonstestene er svært grundige og omfatter flere forskjellige situasjoner. Frontkollisjonstesten foretas i 64 kilometer i timen, der 40 prosent av bilens front bråstanser i en betongvegg - en såkalt Offset-crash. Under sidekollisjonstesten blir bilen utsatt for 150 centimeter bred rambukk som kjøres inn i bilens side i en fart av 50 kilometer i timen.

Fotgjengere

Euro NCAP tester også hvilke skadevirkninger bilen gjør når den treffer en fotgjenger i 40 kilometer i timen. Nylig innførte Euro NCAP i tillegg en stolpe-test, der bilen slynges sidelengs mot en metallstolpe i 29 kilometer i timen. Du kan lese mer om stolpe-testen her.

Megane og A-klasse på topp

I løpet av de tre siste årene har Euro NCAP utsatt 17 biler i Golf-klassen for tre av disse testene, frontkollisjon, sidekollisjon og påkjørsel av fotgjengere. Nå kan selskapet presentere en fullstendig rangering av bilenes sikkerhet. Resultatene viser at Renault Megane (1999-modell) går av med sammenlagtseieren, tett fulgt av Mercedes A-klasse (1999). På delt tredjeplass følger Audi A3 (1997), Ford Focus (1999), Opel Astra (1999) og Volkswagen Golf (1998).

Accent på bunn

I den andre enden av skalaen finner vi Hyundai Accent (1998), som tar jumbo-plassen sammenlagt. Men Accent er ikke alene om å oppnå dårlige resultater. Flere kjente bilmodeller gjør det relativt dårlig.

Hvordan gikk det med din bil? På lenkene under bildet finner du en fullstendig oversikt over hvordan det gikk med alle de 17 bilene i de forskjellige kollisjonstestene.