KOLLISJONSTEST: Store forskjeller blant flerbruksbilene

Flerbruksbilene er store, og man skulle derfor tro at de er sikrere enn vanlige personbiler. Men, dessverre, slik er det ikke.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
TAPER: Chrysler Voyager gjorde det så elendig i frontkollisjontesten at den ikke oppnådde et eneste poeng. Blant annet ble rattet slått opp i førerens ansikt.
TAPER: Chrysler Voyager gjorde det så elendig i frontkollisjontesten at den ikke oppnådde et eneste poeng. Blant annet ble rattet slått opp i førerens ansikt. Vis mer

KOLLISJONSTEST: Store forskjeller blant flerbruksbilene

  1. Resultater og forklaringer

En stor kollisjonstest utført av Euro NCAP avslører nemlig at en del av flerbruksbilene takler frontkollisjoner alarmerende dårlig. Aller farligst er Chrysler Voyager. Eksemplaret som ble testet, en 1999-modell, gjorde det så elendig i frontkollisjontesten at den ikke oppnådde et eneste poeng. Blant annet ble rattet slått opp i førerens ansikt.

For å sette resultatet i perspektiv, kan det nevnes at testen foregår i kun 64 kilometer i timen og at ingen av småbilene som er testet av Euro NCAP har oppnådd mindre enn 5 poeng. Maksimal oppnåelig poengsum er 16 poeng.

Bremsepedalen traff låret

Chrysler Voyager gjorde det altså skremmende dårlig i frontkollisjonstesten. Men heller ikke Mitsubishi Space Wagon er noe godt valg hvis du er opptatt av sikkerhet. Under frontkollisjonene ble blant annet bremsepedalen presset opp i førerens lår. Euro NCAP så heller ingen tegn til at de automatiske beltestrammerne fungerte slik det var lovet. Space Wagon oppnådde kun 4 av de 16 oppnåelige poengene.

Renault Espace sikrest

VINNER: Renault Espace imponerer med maksimal uttelling på sidekollisjonstesten. Espace kom også best ut av frontkollisjonstesten.
VINNER: Renault Espace imponerer med maksimal uttelling på sidekollisjonstesten. Espace kom også best ut av frontkollisjonstesten. Vis mer

Ingen av de åtte flerbruksbilene klarte å oppnå toppscore i frontkollisjontesten. Renault Espace gjorde det imidlertid best og oppnådde akseptable 11 poeng. Toyota Picnic tok andreplassen med 10 poeng.

Full score for Serena og Espace

Resultatene av frontkollisjonstesten er altså nedslående lesning. Men resultatene av sidekollisjonstestene er langt mer oppløftende. Nissan Serena og Renault Espace imponerer med maksimal uttelling, 16 poeng. Og selv Chrysler Voyager, som gjorde det dårligst i sidekollisjonstesten, oppnådde 14 poeng.

Påkjørsel

Euro NCAP tester også hvilke skader de ulike bilene påfører en fotgjenger ved påkjørsel i 40 kilometer i timen. Også her kom Chrysler Voyager dårlig ut, og fikk kun én av fire oppnåelige stjerner. Men også Peugeot 806, som kom relativt godt ut av front- og sidekollisjonstestene, måtte ta til takke med én stjerne. Alle de andre bilene oppnådde to stjerner.

De fullstendige testresultatene finner du her.

Relaterte saker:
Kollisjonstest: Småbiler
Kollisjonstest: Golf-klassen
Stolpe-testen
Om fenomenet kollisjonstester